گز مغزدار آردی

گز؛ طرز تهیه + تاریخچه و مواد تشکیل دهنده آن

آیا مواد تشکیل دهنده گز را می دانید؟ در مورد خود گز چقدر می دانید؟ گز یکی از قدیمی ترین انواع شیرینی است و انواع آن را می توان در سراسر ایتالیا ، اسپانیا ، فرانسه ، بالکان و خاورمیانه یافت. در این مقاله می خواهیم در مورد مواد تشکیل دهنده گز و طرز تهیه یک نمونه از آن صحبت کنیم.

اگرچه هر منطقه نوع مشخص خود را دارد ، مواد تشکیل دهنده گز بیشتر  سفیده تخم مرغ زده شده با مغزهای خرد شده بو داده مانند بادام ، پسته ، گردو و فندق می باشد.

تاریخچه گز

آورده اند که قدمت گز به حدود 450 سال قبل و دوران قاجار برمی گردد. برای بار اول گز در دوره ی صفویه تولید شد. ترکیب اولیه گز حاوی گزانگبین، سفیده تخم مرغ، شکر، مغز پسته و بادام بوده است. سال ها بعد با ورود گلوکز مایع به صنعت غذایی، این ماده جایگزین انگبین در ترکیبات گز شد.

با توسعه تولید گزدر آغاز دهه 30، کارگاه های مختلفی شروع به تولید آن به صورت سنتی کردند. به طوریکه حتی در حال حاضر هم بسیاری از این کارگاه ها در محله های قدیمی اصفهان مشغول به کارند. از اواخر دهه 30 روش سنتی تولید گز دچار تغییراتی شد. گارگاه های تولید گز مجهز به سیستم و دستگاه های برقی شدند. به دنبال این تغییرات، میزان حجم گز تولیدی و سرعت عرضه افزایش یافت. این تغییر سبب سنتی شدن روش مکانیزه شد.

برخی منابع نیز گفته اند که گز در قرن نوزدهم در اروپا اختراع شد. همچنین گز آب نبات محبوب بلژیک و کل اروپا است. جالب است بدانید که در جنوب ایتالیا نوقا در تمام سال در دسترس است در حالی که در شمال ایتالیا فصلی است.

مواد تشکیل دهنده گز چیست؟

  • تخم مرغ
  • شکر
  • نمک
  • روغن
  • آرد
  • آجیل (پسته و بادام)

طرز تهیه گز بصورت کامل

در ادامه طرز تهیه درست کردن یک نمونه از گز خوشمزه را برای شما بازگو می کنیم. این دستور تهیه گز حدود 40 قطعه گز می سازد.

مواد تشکیل دهنده گز خانگی

  • دو سفیده بزرگ ، دمای اتاق
  • 3/4 فنجان شربت ذرت سبک
  • نیم فنجان شکر
  • یک و نیم فنجان شربت ذرت سبک
  • یک ونیم فنجان شکر
  • 4 قاشق غذاخوری (1/2 چوب) کره بدون نمک ، ذوب شده
  • 1 قاشق چایخوری عصاره خالص وانیل
  • 1/4 قاشق چایخوری نمک
  • 3/2 فنجان بادام خام کامل ، پوست
  • اسپری پخت روغن نباتی

 

تخم مرغ ماده تشکیل دهنده گز

طرز تهیه گز با مواد تشکیل دهنده گز

مرحله یک

با استفاده از همزن برقی سفیده ها را هم بزنید تا سفت شود.  سپس آنها را کنار بگذارید. در یک قابلمه 1 چهارم  شربت ذرت ، 1/4 فنجان آب و شکر را با هم مخلوط کنید. یک دماسنج آب نبات را بگیرید و بگذارید روی حرارت زیاد بجوشد و پس از آن حدود 5 دقیقه با قاشق چوبی هم بزنید. با یک برس قنادی آغشته به آب ، ظرف های آغشته شده به مواد را بشویید تا بلورهای قند از بین بروند.

مرحله دو

در مرحله دو مواد را با حرارت متوسط ​​آن را بپزید ، گاه گاهی هم بزنید ، تا دما به 242 درجه برسد پس از آن شربت قند را که یکی از مواد تشکیل دهنده گز است از روی حرارت بردارید. سپس به طور مداوم با سرعت متوسط هم  ​​بزنید ، به آرامی شربت داغ را در سفیده ها بریزید. 3 تا 4 دقیقه هم زدن را ادامه دهید تا شربت در آن جا بیفتد. بلافاصله از دستانتان استفاده کنید و آن را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا زمانی که آماده ساخت گز شود.

مرحله سه

یک ظرف پخت مربع شکل 8 اینچی را با اسپری روغن نباتی اسپری کنید. مخلوط درست شده در مرحله قبل را در یک کاسه بزرگ قرار دهید. در یک قابلمه 2 لیتری ، شربت ذرت و شکر را مخلوط کنید. سپس بگذارید روی حرارت زیاد بجوشد و 5 تا 10 دقیقه با قاشق چوبی مرتبا هم بزنید. با یک برس قنادی آغشته به آب ، ظرف را بشویید تا بلورهای قند از بین بروند.

مرحله چهار

در مرحله چهار گز را روی حرارت متوسط ​​تا زیاد ، بدون اینکه هم بزنید ، تا دمای 280 درجه ، 12 تا 15 دقیقه بپزید. اگر گرما خیلی زیاد است ، ممکن است جوش بیاید ، بنابراین با دقت نگاه کنید. از روی حرارت بردارید بگذارید 2 دقیقه بماند. بدون خراش دادن ظرف ، شربت را روی مخلوط بریزید.

 به سرعت کار کنید ، با یک قاشق چوبی هم بزنید تا تقریباً یکدست شود. سپس مواد تشکیل دهنده گز شامل کره ، سپس وانیل و نمک را بهم بزنید و مخلوط کنید تا کره ترکیب شود.

مغزها را بهم بزنید همچنین ظرف آماده را صاف کنید. می توانید دست خود را با اسپری روغن نباتی اسپری کنید و آن را روی آب نبات گرم قرار دهید تا صاف شود. بگذارید تا 4 تا 6 ساعت در دمای اتاق و بدون پوشش باقی بماند.

آرد ماده تشکیل دهنده گز

مرحله پنج

یک تخته برش بزرگ را با اسپری روغن نباتی اسپری کنید. گز را از ظرف برداشته و روی سطح اسپری شده بریزید. گز را به قطعات 3 در 1 در 3/4 اینچ یا سایر اشکال دلخواه برش دهید. هر قطعه را در سلفون یا کاغذ واکس بپیچید. گز آماده است.

به گز، شیرین خود علاوه بر مواد تشکیل دهنده گز می توانید انواع طعم ها و ادویه ها را اضافه کنید. یا به اندازه دانه های تازه ، مغزها و میوه های خشک را بهم بزنید.

خواص گز چیست؟

خواص گز که ناشی از بادام است:

بادام به جلوگیری از سرطان ، کمک به کاهش کلسترول ، حفاظت در برابر دیابت ، کمک به تقویت انرژی ، کمک به بالا بردن قدرت مغز ، تولید پروتئین مفید برای قلب سالم ، کاهش وزن و اعصاب و روان کمک میکند.

خواص گز که ناشی از عسل است:

عسل  به رفع آلرژی ، تقویت انرژی بدن ، خواص عسل برای تقویت حافظه ، خواص عسل در کاهش سرفه ، کمک به بهبود خواب ، کمک به رفع شوره سر ، عسل برای خراش‌ها و سوختگی‌ها ، کمک به رفع تبخال ، بازیابی رطوبت پوست ، تقویت سیستم ایمنی ،  کمک به گوارش بدن ، کمک به رفع رفلاکس اسید معده و درمان آکنه کمک می کند.

خواص گز که ناشی از پسته است:

خوردن پسته  به تقویت نیروی جنسی کمک می کند ، پسته خواص آنتی اکسیدانی زیادی ، به هوش و عقل انسان کمک می کند ، به تقویت معده کمک می کند ، به تسکین سرفه کمک می کند ، برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است ، برای سلامت قلب ، کمک در ایده آل نگه داشتن وزن ، برای باز کردن مجاری کبد مصرف پسته توصیه می شود ، اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می کند.

خواص گز که ناشی از سفیده تخم مرغ است:

جلوگیری از خونریزی معده ، کمک به کاهش چربی در پوست ، کمک به کاهش وزن به دلیل کمبود کالری و کلسترول ، درمان جوش و آکنه ،  تامین پروتئین بدن ،  درمان سوختگی ،  کمک به رشد بیشتر موها ، کمک به رشد استخوان ها و همچنین تخم مرغ دارای ویتامین ب 2 و ویتامین ب 5 است.

انواع گز

برخی انواع گز عبارتند از:

گز آردی

گز ها انواع های زیادی در هر کشور دارند یکی از این انواع ها که در کشور ایران پیدا می شود گز آردی است. گز آردی با توجه به اسم آن همراه با آرد تهیه می شود و بسیار خوشمزه است. گز آردی معمولا به صورت گرد است.

بهترین گز ، گزی است که به دندان ها چسبیده نشود. گز آردی به دلیل وجود داشتن آرد ، در گز چسبندگی وجود ندارد و این از بهترین ویژگی های گز آردی است

گز لقمه ای یا گز سکه ای

در این مدل از گز،گز به صورت لقمه ای و مانند شیرینی باقلوا است. که در داخل جعبه از آن نگهداری می کنند. گز لقمه ای به دلیل کوچک بودن و خوشمزگی زیاد معروف است. این گز به صورت سکه ای است که در شهر تبریز تولید می شود و مردم شهر تبریز عاشق این نوع گز هستند.

در درون گز های آردی و لقمه ای مغز پسته و مغز بادام موجود می باشد که وجود این دو مغز طعم دلپذیری به گز داده است.

سوهان گزی

سوهان گزی تشکیل شده از گز با یه لایه نازک از روکش سوهان که معمولا در ترکیبات آن از کره استفاده می شود. این نوع گز هم می تواند شامل انواع مغز و یل بدون مغز باشد. سوهان گزی به سبب ترکیب بی نظیر گز و سوهان، همواره طرفداران زیادی داشته است.

گز شکلاتی

گز شکلاتی از انواع جدید تولیدی گز است. این نوع گز پوشیده شده از لایه شکلات می باشد. تلفیق بی نظیر شکلات با گز مزه دوست داشتنی به این نوع گز داده است.

گز پروبیوتیک

شاید بپرسید گز کم کالری پروبیوتیک چیست ؟ روده انسان دارای انواع باکتری هایی است که برای گوارش بهتر غذا مفیدند. پروبیوتیک از سری باکتری های مفیدی است که برای هضم غذا موثر است.

در این نوع گز که دستاورد جدید صنعت تولیدی گز است، پروبیوتیک به کار رفته است. ترکیبات گز پروبیوتیک یا کم کالری شامل ایزومالت، سوربیتول، مغز پسته، عرق بیدمشک، ترنجبین، پودر سفیده تخم مرغ، آب آشامیدنی می باشد.

گز خرمایی

در تولید گز خرمایی مقادیر مشخصی خرما یا چیپس خرما بکار رفته است. گز خرمایی یک ترکیب پرخاصیت و مقوی است. این نوع گز به سبب مواد اولیه درجه یک و مرغوب، محبوبیت زیادی در بین افراد مسن و دیابتی دارد.

گز بدون قند

چاقی و اضافه وزن باعث می شود رژیم غذایی برخی افراد محدودتر شود. بطوریکه خوردن شیرینی و تنقلاتی از این دست، استرس و عذاب وجدان را برایشان به همراه دارد. گز بدون قند با داشتن کالری کمترنسبت به گز معمولی، در سلامت بدن شما موثر است. این نوع گز در بسته بندی های مختلف تولید به بازار عرضه می شود.

گز انگبینی

گزانگبین از مواد اصلی تولید گز سنتی در ایران بوده است. این ماده، عصاره گیاهی است که از حشره مولد انگبین تولید می شود. گز انگبین میکروب ها را از بین می برد و ملین و مسهل است. گز انگبینی، گز اصیل و با کیفیت ایرانی است که خواص بی شماری دارد.

گز شکلاتی ایرانی:

مواد لازم:

  • 220 گرم قند کاستور
  • 100 گرم کره ، درشت خرد شده
  • کرم ریختن 90 میلی لیتر
  • شیرینی شیرینی
  • 250 گرم (1 فنجان) آرد ساده
  • 60 گرم شکر خامه ای خالص ، الک شده
  • کره 120 گرم ، درشت خرد شده
  • 3 زرده تخم مرغ
  • گز بادام زمینی نمکی
  • 110 گرم عسل
  • 1 تخم مرغ
  • 180 گرم قند کاستور
  • 60 گرم گلوکز مایع
  • 100 گرم بادام زمینی نمکی بوداده
  • گاناش شکلات شیر
  • خامه ریختن 200 میلی لیتر
  • شکلات شیر ​​200 گرم ، ریز خرد شده
  • 50 گرم شکلات تلخ (65٪ مواد جامد کاکائو) ، ریز خرد شده

روش پخت

برای اینکه کز شیرین شود، آرد ، شکر و 1 قاشق چایخوری نمک را در دستگاه غذاساز پردازش کنید تا مخلوط شود ، سپس کره را اضافه کرده و فرآوری کنید تا زمانی که مخلوط شبیه آرد سوخاری خوب شود. زرده ها را اضافه کنید ، فرآیند ترکیب را انجام دهید. سپس مواد را با پاشنه های دست خود ترکیب کنید. سپس در بسته های پلاستیکی بپیچید و به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

گز شکلاتی

فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. شیرینی ها را روی یک سطح کار که کمی آرد پاشی شده پهن کنید و به ضخامت 3 میلی متر بچرخانید و یک قالب مستطیل شکل 23 سانتی متر x 13.5 سانتی متر را بچرخانید ، که با کاغذ پخت ، لبه ها را بچرخانید و روی آن بچینید و بگذارید در یخچال بماند (1 ساعت). پخت را بصورت کور بپزید تا خشک و ترد شود (10-15 دقیقه) ، سپس کاغذ و وزنه ها را برداشته و آن را بپزید تا خشک و ترد شود (8-10 دقیقه). روی یک توری سیمی خنک کنید. برای گز نمکی بادام زمینی ، عسل را در قابلمه کوچکی بپزید تا 108 درجه سانتیگراد روی دماسنج قند (2-3 دقیقه) و آن را کنار بگذارید.

سفیده تخم مرغ را به قله های نرم در همزن برقی بزنید. شکر ، گلوکز و 60 میلی لیتر آب را در یک قابلمه کوچک جداگانه روی حرارت متوسط ​​تا زیاد هم بزنید تا شکر حل شود ، سپس آن را بجوشانید و تا دمای 155 درجه سانتیگراد روی دماسنج قند (5-4 دقیقه) بپزید. عسل را به صورت جریان نازک و ثابت در حبوبات تخم مرغ مخلوط کرده ، در حالی که با سرعت کم لمس می کنید ، به تدریج شربت قند را اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا پف کند و در دمای اتاق خنک شود (5-6 دقیقه). بادام زمینی را بهم بزنید ، سپس مخلوط را در حالت تارت ریخته ، با عمق حدود 1 سانتی متر پر کنید (هر مخلوط باقیمانده را در قالب کیک آغشته شده با کاغذ پخت قرار دهید و برای استفاده دیگر ذخیره کنید یا بخورید) و بماند تا آماده شود (30 دقیقه).

شکر و 80 میلی لیتر آب را در قابلمه روی حرارت متوسط ​​تا زیاد هم بزنید تا شکر حل شود ، سپس آن را بجوشانید و بپزید تا کارامل تیره شود (6-8 دقیقه). از روی حرارت برداشته ، خامه ، کره و 1 قاشق چایخوری نمک دریا یا طعم دار شدن را اضافه کنید (مخلوط آب دهان خواهد زد) و هم بزنید تا مخلوط شود. به حرارت برگردانید و بپزید تا یکدست شود (1 دقیقه). بایستید تا کمی خنک شود (15 دقیقه) ، قاشق را به صورت یکنواخت درون ظرف تارت قرار دهید.

در یخچال قرار دهید تا تنظیم شود (3 ساعت). برای گاناش شکلات شیر ​​، خامه را در قابلمه روی حرارت متوسط ​​تا زیاد بجوشانید ، سپس آن را از روی حرارت برداشته ، شکلات را اضافه کنید ، به مدت 1 دقیقه بماند و هم بزنید تا یکدست شود. روی تارت ریخته و در یخچال بگذارید تا سفت شود (3–4 ساعت). با چاقوی داغ به صورت برش خورده سرو کنید. تارت تا یک هفته در یخچال نگهداری می شود. گز شکلاتی بادام زمینی ایرانی آماده است نوش جان اکنون که در مورد گز با کیفیت و طرز تهیه دو نوع گز اطلاعاتی بدست آورده اید در صورت امکان، آن را به دیگران به اشتراک بگذارید. امیدواریم از همراهی با ما راضی بوده باشید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع و مواد تشکیل دهنده گز صحبت کردیم.امروزه به دلیل بیماری کرونا و سختی مسافرت رفتن از سایت های فروشگاهی برای خریدگز  استفاده می شود. شما می توانید از سایت ما نیز برای خرید گز، سوهان و پولکی استفاده کنید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

 

19 پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *