ظرف سوهان پسته ای اعلا

طرز تهیه سوهان بطور کامل

امروز بیایید در مورد طرز تهیه سوهان بگوییم. گرچه سوهان را می توان بصورت سنتی و اینترنتی تهیه نمود، اما می توان آن را در خانه نیز تهیه کرد و این کار لطف خاص خودش را دارد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه سوهان را بطورکامل برایتان شرح دهیم.

تاریخچه سوهان

سوهان یکی از محبوب ترین و مقوی ترین شیرینی های سنتی ایرانی است. سوهان در واقع نوعی حلوا است که بسیار متراکم و سخت است. دارای مواد مغذی مانند جوانه گندم ، زعفران ، هل ، کره ، آرد ، زرده تخم مرغ ، پسته و گلاب است.

این شیرینی به روش سنتی و بدون مواد نگهدارنده تولید می شود. هر یک از این مواد اولیه شامل بسیاری از خواص دارویی و غذایی است که سوهان  را از شیرینی های دیگر متمایز می کند.

سوهان ایرانی یک شیرینی باستانی محسوب می شود که سال ها توسط قنادیان سنتی تولید شده است. این ماده شکننده و کاراملی است و معمولاً به صورت دیسک هایی با ضخامت 5-6 میلی متر یا به صورت تکه های مربع شکل ساخته می شود.

سوهان معمولاً داخل ظروف حلبی پیچیده و بسته بندی می شود. از این محصول خوشمزه و مقوی می توان به عنوان یک میان وعده عالی در طول روز استفاده کرد. همچنین این محصول سوغات دلپذیری برای ملت های دیگر در بازارهای جهانی است.

درباره سوهان

معروف ترین شیرینی قم یک ترد زعفرانی است که با جوانه گندم ، تخم مرغ ، گل محمدی ، شکر ، کره و هل تهیه می شود. روی این ماده خوب تافی رنگ با پسته پوشانده شده و شیرینی را متعادل می کند. با توجه به بافت کره ای ترد و شیرین ، این آب نبات بسیار اعتیاد آور است ، که باعث می شود یک قلع کامل را در یک نشست مصرف کنید ، مخصوصاً وقتی یک لیوان چای داغ در این نزدیکی باشد.

اگر تهران به خاطر ساختمان های بلند خود معروف است ، قم ، استانی کوچک در نزدیکی پایتخت ، به دلیل سوهان ، یکی از محبوب ترین شیرینی های ایرانی معروف است. سوهان یک شیرینی ایرانی یا بهتر بگوییم نوعی حلوا است که از جوانه گندم درست می شود.

این شیرینی به انواع و اشکال مختلف وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از عسل سوهان ، کنجد سوهان ، حلوا سوهان ، بادام سوهان ، گز سوهان ، لقمه سوهان ، کره سوهان ، آب نبات پنبه سوهان ، دسر سوهان و غیره.

ایرانیان سوهان را تقریبا در تمام شهرهای کشور تولید و عرضه می کنند. این شهرها شامل یزد ، زرند ، کرمان ، تهران و اصفهان است. با این حال قنادی های سوهان در شهر زرند از توابع استان کرمان نرم و ظریف تر از سوهان قم هستند. در حقیقت ، مقدار کمی روغن استفاده شده در زرند سوهان ماندگاری بیشتری به آن می دهد.

با این وجود سوهان سنتی قم محبوب ترین و مشهورترین نوع سوهان در بین ایرانیان است. علاوه بر این ، بازدید کنندگان می توانند بیشترین مقدار و متنوع ترین انواع سوهان را در قم پیدا کنند.

مواد تشکیل دهنده سوهان:

  • نخ های زعفران 1/2 قاشق چایخوری 
  • 4 قاشق غذاخوری آب گرم 
  • 250 گرم شکر 
  • 4 قاشق غذاخوری گلاب
  • 4 قاشق غذاخوری عسل 
  • 1 قاشق غذاخوری کره
  • 100 گرم بادام اهدایی
  • اختیاری: 1 قاشق غذاخوری پسته خرد شده یا خرد شده

طرز تهیه سوهان قم

طرز تهیه سوهان قم بسیار خاص است. سوهان یک کره ترد و شکننده است که با پسته پر شده و به شدت با زعفران طعم دار شده است.

عطر خاکی و رنگ غنی آن بی شک زیبا است. آب نبات سوهان بسیار اعتیاد آور است و همچنین سوهان شیرینی عالی برای خوردن با چای و قهوه است.

سوهان اعلا پسته ای

در هر صورت ، برای همه شما خوانندگانی که در یک خانواده پارسی بزرگ شده اید حتما این آب نبات شگفت انگیز را با بسته بندی مشخص آن می شناسید. یک قلع دایره ای شکل که در آن قطعه های فریزبی شکل به آرامی ترک می خورد یا ضربه می خورد و به یک میلیون قطعه خوشمزه خرد می شود.

در واقع انواع مختلفی از آب نبات سوهان وجود دارد ، اما اکنون می دانید که این شکننده زعفران ایرانی آب نبات معمولی نیست . این سوهان چیزهای فراتر از شکر پخته شده معمولی است اما چگونگی ترکیب کره ، شکر ، زعفران و آجیل به سختی توصیف می شود. این شیرینی فوق العاده غنی و خوشمزه فقط باید آن را امتحان کنید تا متوجه شوید.

زمان در طرز تهیه سوهان

زمان آماده سازی در طرز تهیه سوهان : 5 دقیقه

زمان پخت در طرز تهیه سوهان: 25 دقیقه

زمان کل در طرز تهیه سوهان: 30 دقیقه

عناصر لازم در طرز تهیه سوهان

  • 1 قاشق غذاخوری + ½ قاشق چایخوری آرد همه منظوره سفید نشده
  • 1 قاشق چایخوری آرد گندم کامل (بهتر است اگر آرد جوانه گندم باشد)
  • 100 گرم = ½ فنجان شکر دانه ریز
  • 3 قاشق غذاخوری + 2 قاشق چایخوری آب
  • 1 قاشق چایخوری گلاب
  • 70 گرم = 5 قاشق غذاخوری کره نمک
  • 1 یا ½ قاشق غذاخوری عسل
  • 1 یا ½ قاشق غذاخوری شربت ذرت شفاف
  • قاشق چایخوری هل پودر شده
  • 1/8 قاشق چایخوری زمین / زعفران پودر شده (خشک ، محلول نیست)
  • 50 گرم مغز پسته پوسته پوسته ، خام یا بو داده ، بدون نمک

طرز تهیه سوهان

ممکن است خنده دار به نظر برسد ، اما این یک دستور العمل کاملاً مهندسی شده است. هیچ یک از مواد را جایگزین نکرده، حذف ، کاهش یا افزایش ندهید. جایگزینی گلاب با همان مقدار آب مشکلی ندارد ، اگرچه گلاب به طور قابل توجهی به عطر و خاصیت خوش بو شدن سوهان می افزاید.

با کاغذ پوستی ، یک ورق پخت به ابعاد حداقل 27 سانتی متر در 41 سانتی متر در یک خط قرار دهید.

تمام مواد تشکیل دهنده خود را اندازه گیری و به ترتیب استفاده قرار دهید. ممکن است آردها با هم مخلوط شوند. آب و گلاب ممکن است با هم مخلوط شوند. شربت عسل و ذرت ممکن است با هم مخلوط شوند.

توجه: از این مرحله به بعد ، مهم نیست که چه ماده ای اضافه شود ، هم زدن را قطع نکنید.

قابلمه ای نچسب و اندازه متوسط ​​را روی اجاق گاز قرار دهید و روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. برای از بین بردن بوی مزه و طعم آردها ، مخلوط آرد را اضافه کرده و با قاشق چوبی دسته دار بلند مدت کوتاه هم بزنید (تا دستانتان از گرما دور نشود). حرارت را بگذارید ، اما قابلمه را از روی حرارت برداشته ، شکر را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

حرارت را کم کنید ، گلاب / آب به آن اضافه کنید ، هم بزنید تا خوب مخلوط شود. قابلمه را مجدداً روی حرارت بگذارید و مرتباً هم بزنید ، جوش بیاورید تا کف آن برود. کره را اضافه کرده و به شدت هم بزنید تا کاملا ذوب شود. به طور خلاصه از روی حرارت برداشته ، مخلوط شربت عسل / ذرت ، هل را اضافه کنید ، کمی هم بزنید و زعفران را اضافه کنید.

ظرف سوهان پسته و بادامی

دوباره روی حرارت قرار دهید ، حدود 6 دقیقه با شدت هم بزنید. (مخلوط شروع به ضخیم شدن و ضخیم شدن می کند و شروع به جدا شدن قالب مانند یک خمیر روان می کند.) بعد از اینکه کاملاً جدا شد و کاملاً غلیظ شد ، تمام می شود. مخلوط را روی ورق پخت روکش شده در یک قطعه بزرگ یا پنج قطعه کوچک و گرد (با مقدار مساوی فضای داخل) بریزید.

چند ثانیه صبر کنید تا کمی گسترش یابد. پسته را خرد کرده و با استفاده از بطری استوانه ای (نه سنجاق ، زیرا اگر قطعه ای به آن بچسبانید شستشو راحت تر است) را بپاشید ، از مرکز به لبه ها بچرخانید تا پسته ها را بهمراه شکننده به یک بزرگ تقریباً 20 سانتی متر صاف کنید قطر 8 یا پنج دور کوچک 11 سانتی متر / 4 اینچ.

به مدت 30 دقیقه یا تا زمانی که سرد و سفت شود کنار بگذارید. تکه بزرگ را تکه تکه کنید. حداکثر 1 هفته در یک ظرف ضد هوا ، در یک لایه ، با کاغذ روغنی نگهدارید.

برای تمیز کردن قطعات قند سفت شده در قابلمه و قاشق چوبی ، آب داغ را به قابلمه اضافه کنید و قاشق را در آن بگذارید . بجوشانید تا تمام شکر سفت شده برای شستشو حل شود.

طرز تهیه سوهان عسلی

مواد لازم:

  • عسل ۷ قاشق غذاخوری
  • کره ۷۵ گرم
  • شکر نصف لیوان
  • خلال بادام یک لیوان
  • آب جوش یا گلاب نصف لیوان
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق چایخوری
  • خلال پسته برای تزئین

طرز تهیه:

قابلمه را روی حرارت ملایم گذاشته و سپس عسل،شکر وگلاب را داخل قابلمه بریزید و مخلوط کنید تا مواد غلیظ و طلایی شوند. بعد از آن کره را اضافه کنید. دقت کنید حرارت باید کم باشد تا شکر نسوزد. پس از اینکه مواد غلیظ شدند خلال بادام و زعفران دم کرده را اضافه کنید و آرام آرام مخلوط کنید تا بادام خرد نشود. در زمان ریختن بادام ممکن است مواد به بادام بچسبند اما کم کم بادام یکدست می شود.

کف سینی کاغذ روغنی قرار دهید و کنار دست تان بگذارید. پس از اینکه بادام ها قهوه ای شد با قاشق چایخوری آرام از مواد بردارید و روی سینی بریزید و با دست دیگر کمی خلال پسته روی هر قسمت بریزید. باید سرعت عمل تان بالا باشد تا قبل از بسته شدن خلال پسته به سوهان بچسبد و مواد سوهان نیز در اثر قرارداشتن روی حرارت سیاه نشود.

پس از آماده شدن سوهان را به مدت ۳ الی ۵ ساعت گوشه ای قرار دهید تا خوب سفت شود، سپس مصرف کنید. بقیه سوهان را باید داخل ظرف نگهداری کنید تا خیس و چسبنده نشوند.

در زمان تهیه سوهان بسیار دقت کنید تا دچار سوختگی نشوید. حرارت همواره باید کم باشد تا سوهان سیاه نشود.

نکات مهم در طرز تهیه سوهان

  • قبل از تهیه سوهان مغزها را کامل در آب بخیسانید. پس از گذشت چند دقیقه می توانید به راحتی پوست آنها را جدا کنید. حال مغز های پوست کنده شده را خرد کنید.
  • برای راحتی کار، یک کاغذ روغنی بزرگ روی سطحی پهن کنید. به محض آماده شدن مایه سوهان، مواد را روی آن بریزید. همچنین می توانید برای این کار از ظروف نچسب، پیرکس یا سیلیکونی نیز استفاده کنید.
  • در مرحله ی بعد باید آرد را به مدت دو تا سه دقیقه به خوبی تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. پس از آن پودر جوانه گندم و شکر را نیز اضافه کنید، این مواد را با هم تفت دهید و دائما هم بزنید. وقتی که مخلوط طلایی شد آب را اضافه کنید و تا زمانی که مایه جوش بیاید هم بزنید.اکنون کره را اضافه کنید تا به خوبی با مواد حل شده و ذوب شود.

طرز تهیه سوهان نکاتی دارد.

  • زمانی که مایه سوهان قوام آمد(بطوریکه کاملا سفت شده و از ظرف جدا شود)، زعفران و هل را به همراه عسل به آن اضافه کنید. برای تنظیم میزان تردی سوهان، توجه کنید که حداکثر دمای مخلوط به 260 در جه سانتی گراد می رسد. اگر دما در حین پخت، بیشتر از این مقدار باشد سوهان بسیار سفت خواهد شد.
  • بعد از اینکه مخلوط به دمای مورد نظر رسید، آن را از روی حرارت بردارید. اکنون می توانید مغز ها را داخل مایه داغ بریزید.
  • حال مایه داغ را به سرعت روی کاغذ روغنی کاملا پهن می کنیم. همچنین می توانید به صورت تکه های کوچک و با فاصله روی کاغذ روغنی قرار دهید. می توانید با گوشت کوب که از قبل چرب کرده اید روی آن بکوبید.
  • برای تزیین، پسته های خرد شده را روی سطح سوهان بریزید. روی آن را صاف کنید و بگذارید سوهان خنک شود تا خشک شده و ببندد.
  • در طرز تهیه سوهان دمای مخلوط ومیزان داغ بودن آن بسیار مهم است. میزان دما باید با دماسنج آشپزی چک شود. توجه داشته باشید که حتی تغییر چند درجه دما می تواند کیفیت سوهان را تحت تاثیر قرار دهد.

خواص سوهان

سوهان بسبب دارا بودن جوانه گندم، منبع فوق العاده ای از ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین های گروه B و E  است و آرام بخش اعصاب و روان است. چون جوانه گندم قند طبیعی دارد باعث می شود انرژی در ماهیچه ها ذخیره شود و بدین ترتیب باعث بهبود عملکرد عضلانی و جلوگیری از خستگی و بی حالی می شود. تخم مرغ هم به دلیل دارا بودن پروتئین، چربی و قسمت عمده ای از ویتامین ها، ارزش غذایی سوهان را افزایش می دهد.

پسته موجود در سوهان نیز خواص بسیار زیادی دارد از جمله:  تقویت مغز و ذهن،تقویت معده،تسکین سرفه،آرام کردن قلب،بهبود وضعیت کبد و درمان کننده اسهال.

 در این مقاله در مورد طرز تهیه انواع سوهان و خواص آن صحبت کردیم. اکنون می توانید این شیرینی خوشمزه را در منزل برای عزیزانتان درست کنید. دقت داشته باشید که حتما نکات تهیه را در نظر بگیرید تا نتیجه کارتان حتما خوب شود. از اینکه با ما همراه بودید سپاسگذاریم.

خرید سوهان 

22 پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *