شیرینی برشتوک یک شیرینی بسیار خوشمزه است.

طرز تهیه شیرینی برشتوک و نکات برتر آن

شیرینی برشتوک مانند گز و سوهان،یکی از سوغاتی های اصیل و سنتی شهر اصفهان است. این شیرینی در طعم های مختلف از جمله شکلاتی تهیه می شود. این شیرینی را می توان جزو آن دسته شیرینی های سنتی و قدیمی اصفهان دانست. طرز تهیه این شیرینی در منزل بسیار ساده است. این مطلب را دنبال کنید تا طرز تهیه آسان شیرینی برشتوک را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برشتوک

  • آرد نخودچی 130 گرم
  • پودر قند 50 گرم
  • کره 80 گرم
  • پودر هل 1 قاشق غذاخوری
  • شکلات 50 گرم
  • روغن مایع در صورت نیاز 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی برشتوک

در ابتدا ظرف آبی را روی حرارت قرار دهید و به روش بن ماری شکلات ها را آب کنید. اگر بعد از آب شدن شکلات احساس کردید که هنوز شکلات ها خیلی سفت هستند به آن کمی روغن مایع اضافه کنید. توجه داشته باشید که بیش از یک قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه نکنید چون ممکن است شکلات ببندد. اگر شکلات آب شده روان بود، نیازی به اضافه کردن روغن نیست.

یک لایه نازک از شکلات را توسط قیف در قالب سیلیکونی مورد نظر بریزید سپس آن را چند مرتبه تکان دهید تا هوای داخل شکلات خارج شود و بعد از آماده شدن به راحتی از قالب جدا شود. در این مرحله قالب را داخل یخچال قرار دهید تا شکلات کاملا ببندد.

طرز تهیه شیرینی برشتوک بسیار ساده است.

آرد نخودچی را در ابتدا الک کنید و سپس آن را در ماهیتابه ریخته و بر روی حرارت بسیار کم تفت دهید. تقریبا 15 دقیقه زمان لازم است تا آرد نخودچی به خوبی تفت داده شود و خامی آن گرفته شود. بعد از 15 دقیقه و زمانی که بوی آرد نخودچی را  احساس کردید آرد را داخل یک ظرف دیگر بریزید و در همان تابه کره را بریزید.

با حرارت ملایم کره را ذوب کنید و سپس مجددا آرد نخودچی را الک کنید و کم کم به کره اضافه کنید. بعد از انجام این کار آرد و کره را به خوبی به هم بزنید تا مخلوط شوند و کره کاملا به خورد آرد نخودچی برود. در این مرحله تابه را از روی حرارت بردارید. در همان تابه پودر قند را الک کنید و بریزید و سپس هل را اضافه کنید.

تمام مواد را با استفاده از یک قاشق چوبی به خوبی مخلوط کنید. تا زمانی که مواد هنوز کمی گرما دارد آن را داخل قالب سیلیکونی و روی شکلات های بسته شده بریزید سپس با قاشق مواد را به خوبی فشرده و صاف کنید. در این مرحله قالب را داخل یخچال قرار دهید و تنها یک ساعت زمان لازم است تا شیرینی های شما آماده شود و مواد کاملا ببندد.

بعد از یک ساعت میتوانید قالب را از درون یخچال خارج کنید و شیرینی ها را به راحتی از قالب جدا کنید و داخل ظرف مورد نظرتان بریزید. نوش جان!

نکات مهم در تهیه شیرینی برشتوک

تهیه شیرینی برشتوک بسیار ساده و راحت است. این شیرینی به فر نیازی ندارد و شما می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید. در ادامه به چند نکته ظریف اشاره می کنیم که رعایت کردن آن نتیجه کار شما را مطلوب تر می کند.ضمنا شیرینی دیگری به نام سوهان هم وجود دارد که می توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید. جهت اطلاع مقاله طرز تهیه سوهان بطور کامل را بخوانید.

نکات کلی

  1. اگر میخواهید طعم و عطر شیرینی های شما فوق العاده باشد، آرد نخودچی و پودر هل را در منزل تهیه کنید این کار اصلا سخت نیست و شما به راحتی می توانید با آسیاب این کار را انجام دهید.
  2. حتما آرد نخودچی را قبل و بعد از تفت دادن الک کنید و سپس آن را به مواد اضافه کنید.
  3. در صورت تمایل می توانید داخل شیرینی های خود گردوی خرد شده بریزید.
  4. شیرینی برشتوک با طعم های مختلفی درست می شود شما می توانید از زعفران، پودر نارگیل، کنجد و… در تهیه این شیرینی استفاده کنید.
  5. با استفاده از چندین قالب با طرح های متفاوت می توانید ظاهر شیرینی ها را خاص و زیبا کنید.
  6. در صورت تمایل می توانید داخل شکلات آب شده بادام و پسته خرد کنید و بریزید.
  7. شما میتوانید از آرد گندم هم برای تهیه برشتوک استفاده کنید و علاوه بر آن با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو به آرد، می توانید طعم شیرینی هایتان را تغییر دهید.

قالب شیرینی برشتوک

بهتر است شیرینی خوشمزه برشتوک را در قالب سیلیکونی درست کنید. زیرا خارج کردن شیرینی از قالب سیلیکونی راحت تر است. اما اگر به قالب سیلیکونی دسترسی نداشتید، میتوانید از قالب های پلاستیکی که برای یخ نیز استفاده می شوند، استفاده کنید.

در این صورت به شما پیشنهاد می کنیم کف قالب شکلات آب شده نریزید و مدت زمان بیشتری شیرینی را داخل یخچال قرار دهید. اگر از قالب پلاستیکی استفاده می کنید هنگام خارج کردن شیرینی از قالب دقت و توجه بیشتری به خرج دهید زیرا جدا کردن شیرینی از قالب پلاستیکی کمی دشوار است.

شیرینی برشتوک با آرد نخودچی یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌های خانگی است. همانطور که مطالعه کردید، تهیه این شیرینی خیلی راحت و ساده است. اگر دوست دارید مقاله “طرز تهیه شیرینی برنجی چگونه است: چند نکته برتر” را بخوانید تا با طرز تهیه یک شیرینی ساده دیگر نیز آشنا شوید. امیدواریم پس از درست کردن این شیرینی ها از طعم و مزه آن ها لذت ببرید.

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *