طرز تهیه شیرینی برنجی ساده است.

طرز تهیه شیرینی برنجی چگونه است: چند نکته برتر

شیرینی برنجی جزو یکی از شیرینی های سنتی ایرانی است. طرز تهیه شیرینی برنجی بسیار ساده است به طوری که شما به راحتی می توانید آن را در منزل خود تهیه کنید. شیرینی برنجی جزو سوغاتی های کرمانشاه به حساب می آید. مردم کرمانشاه در تمام جشن های خود از این شیرینی برای پذیرایی استفاده می کنند. ما قصد داریم تا طرز تهیه شیرینی برنجی خوشمزه و سنتی را به ساده ترین روش به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه شیرینی برنجی

مواد لازم

  • آرد برنج 2 پیمانه
  • آرد سفید قنادی 2 پیمانه
  • پودر قند 1 پیمانه
  • تخم مرغ 1 عدد
  • کره 200 گرم
  • پودر هل 1 قاشق چایخوری
  • گلاب 2 قاشق غذاخوری
  • مقداری خرفه برای تزیین

طرز تهیه

برای تهیه شیرینی برنجی ابتدا کره را در دمای محیط قرار دهید تا با دمای اتاق هم دما شود، سپس پودر هل و پودر قند را به همراه کره هم دما شده،  با دور متوسط همزن بزنید تا مواد کاملا یک دست شود و یک رنگ روشن به خود بگیرد. موادی را که به اطراف ظرف چسبیده اند را دورگیری کنید و به مواد داخل ظرف اضافه کنید تا حسابی با هم مخلوط شوند.

طرز تهیه نارن برنجی ساده بوده و می توان آن را در منزل تهیه کرد.

 در مرحله بعدی تخم مرغ را از یخچال خارج نموده و کمی صبر کنید تا با دمای محیط هم دما شود، سپس به همراه گلاب آن را بهم بزنید تا مخلوط شوند. نکته مهمی که در این مرحله باید در نظر داشته باشید این است که نباید تخم مرغ را زیاد هم بزنید زیرا باعث می شود تا بافت شیرینی سفت شود. هم زدن در این مرحله در حد مخلوط شدن کفایت می کند.

در مرحله بعدی، آرد سفید قنادی و آرد برنج را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس چند بار آن را الک کنید. الک کردن آرد نتیجه مطلوبی بر نرم و ترد شدن شیرینی شما می گذارد. در این مرحله آرد الک شده را به سایر مواد اضافه کنید و با دور کند هم زن آنها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

 هنگامی که مواد به خوبی و کاملا یک دست با هم مخلوط شد با استفاده از یک دستکش مواد را ورز دهید و کم کم باقی آرد را به مواد شیرینی اضافه کنید. ورز دادن و اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه دهید که دیگر مواد به دست شما نچسبد.

در این مرحله مواد کاملا آماده شده است و شما می توانید آن را داخل یک نایلون به خوبی بپیچید به طوری که هوا به داخل نایلون نفوذ نکند. سپس مواد را در یک فضای گرم تر از محیط اتاق مانند داخل کابینت یا کمد و… قرار دهید. بعد از این که این کار را انجام دادید، سینی فر را با استفاده از یک کاغذ روغنی کاور کنید و فر را نیز روشن کنید تا به مدت 10 دقیقه گرم شود.

 حال می توانید خمیر را از داخل نایلون بیرون بیاورید و آن را به اندازه های گرد و کوچک و با قطر یکسان در بیاورید و داخل سینی فر بچینید. شما می توانید در این مرحله از خلاقیت و هنر خود استفاده کنید و روی شیرینی ها را با استفاده از مهرهای شیرینی و یا چنگال و یا هر وسیله مناسب دیگری که به ذهنتان می رسد، طرح بزنید و سپس خرفه ها را روی شیرینی ها قرار دهید.

 حال می توانید سینی را داخل فر قرار دهید و با دمای 175 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا شیرینی های شما پخته شوند. طرز تهیه شیرینی برنجی به همین سادگی بود. نوش جان!

طرز تهیه شیرینی برنجی ساده است و در منزل می توان تهیه نمود.

نکاتی مهم در طرز تهیه شیرینی برنجی

  1. شما می توانید پس از آماده شدن شیرینی ها و خارج نمودن آن از فر، کمی سطح شیرینی را به سفیده تخم مرغ زده شده آغشته کنید تا شیرینی ها کمی براق شوند.
  2. نوع و زمان پخت فر ها با یکدیگر متفاوت است شما می توانید خودتان زمان پخت مناسب را تعیین کنید.
  3. اگر میخواهید شیرینی های شما خشک نشوند پس از آماده شدن آنها را به یکباره از داخل فر خارج نکنید. درب فر را کمی باز بگذارید تا حرارت کم کم از درون فر خارج شود و سپس شیرینی ها را از فر خارج کنید. انجام این کار از خشک شدن و شکنندگی شیرینی برنجی شما جلوگیری می کند.
  4. شیرینی ها را بعد از خارج کردن از فر بلافاصله از سینی جدا نکنید و اجازه دهید کمی خنک شوند و سپس به آرامی و راحتی آنها را از سینی فر جدا کنید و در ظرف مورد نظر بچینید.

لازم به ذکر است که گز و سوهان نیز از جمله شیرینی هایی هستند که می توان آنها را در منزل تهیه نمود. دانستن مواد تشکیل دهنده آنها  نیز جالب است. اگر علاقه مند به دانستن مواد تشکیل دهنده سوهان هستید، از مقاله مواد تشکیل دهنده سوهان چیست بازدید کنید.

همان طور که گفته شد، طرز تهیه شیرینی برنجی بسیار ساده است اما رعایت کردن نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، باعث رضایت بخشی از نتیجه نهایی می شود. شیرینی برنجی باید بافت بسیار نرم و تردی داشته باشد امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *