روغن کنجد تازه

مهمترین خواص کنجد چیست؟

در این متن ابتدا معرفی کوتاهی در مورد گیاه کنجد داشته و به بررسی کوتاه انواع مختلف آن می پردازیم. در ادامه خواص کنجد را به تفصیل مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

دانه گیاهی کنجد در کشورهای مختلف جهان به صورت های متفاوتی مصرف می شود. برخی از کشور ها آن را به صورت بو داده، برخی به صورت خمیر دانه و برخی دیگر تنها از روغن آن استفاده می کنند. در هر صورت هدف از مصرف این دانه گیاهی، بهره مندی از خواص شگفت انگیز آن برای سلامت بدن است.

در مورد گیاه کنجد چه می دانید؟

گیاه کنجد گیاهی با ارتفاع حدود یک متر و یکساله است. قسمت بالای ساقه آن دارای کرک و قسمت پایین بدون کرک می باشد. میوه این گیاه شکل کپسول مانند داشته و داخل آن را دانه های کوچک بیضی شکل کنجد پر کرده اند.

در بررسی خواص کنجد، غیر از دانه های گیاه کنجد بخش های دیگر آن غیر قابل استفاده هستند. این گیاه در برابر خشکی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. از این رو می توان آن را یک محصول استراتژیک مخصوص مناطق خشک در نظر گرفت.

روغن کنجد به عنوان پادشاه دانه های روغنی شناخته شده است. این موضوع به سبب دارا بودن ویژگی هایی چون کیفیت بالا، اسیدهای چرب غیر اشباع، پایداری مطلوب و … آن است. از این روغن به صورت گسترده ای در علوم پزشکی و داروسازی استفاده می کنند.

انواع سیاه و سفید کنجد

دانه کنجد در دو نوع سیاه و سفید و در موارد معدودی به رنگ قهوه ای (متمایل به قرمز) وجود دارد. در بحث خواص کنجد، ثابت شده است که کیفیت روغن کنجد استحصال شده از کنجد سفید نسبت به نوع سیاه آن بهتر است. هر چند که به سبب تامین نیاز بازار و کسب منفعت اقتصادی اقدام به استحصال روغن کنجد از نوع سیاه آن نیز می کنند.

 

مهم ترین خواص کنجد کدامند؟

دانه کنجد سرشار از پروتئین است. این ماده غذایی هم به صورت روغن و هم به صورت بو داده در بازار موجود است و در هر دو حالت خواص کنجد پایدار است. همچنین علاوه بر خوشمزه بودن، می تواند مقوی بدن نیز باشد. جالب است بدانید که حتی کنجاله این دانه گیاهی پس از استحصال روغن آن نیز حاوی درصد بالایی از ویتامین E، نیاسین، کلسیم و فسفر می باشد.

از کنجاله باقی مانده کنجد پس از اتمام پروسه روغن گیری به عنوان یک غذای دام مقوی استفاده می کنند. همچنین از کنجد در تولید پولکی کنجدی استفاده می شود. با خرید پولکی کنجدی از طعم و خواص این شیرینی سنتی لذت ببرید.

خواص دانه روغنی کنجد برای کاهش کلسترول خون

شاید برایتان عجیب باشد که علی رغم روغنی بودن دانه کنجد از این ماده به عنوان یک کاهنده موثر کلسترول خون یاد می شود. این یکی از مهمترین خواص کنجد است. کنجد سرشار از انواع مختلف فیتواسترول است. فیتواسترول ها ساختاری مشابه به کلسترول داشته در سیستم گوارشی فرد به جای کلسترول جذب می شوند. از این رو مصرف کنجد جذب کلسترول را در روده بسیار کاهش می دهد.

دانه های کنجد تازه

کنجد و تسهیل جذب مواد مغذی

خواص کنجد و ترکیبات موجود در آن به جذب بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین E موجود در انواع مواد غذایی کمک می کند. این مساله در حالت کلی نه تنها در مورد روغن کنجد بلکه در مورد تمام انواع روغن های حاوی چربی سالم صدق می کند. در روغن هایی همچون روغن ارده و … نیز این تاثیر بسیار مثبت در مورد جذب مواد مغذی به بدن دیده می شود.

خواص کنجد برای لاغری و چربی سوزی

خاصیت چربی سوزی کنجد از جمله خواص بسیار ارزشمند آن محسوب می شود. این دانه روغنی همانطور که گفتیم حاوی چربی های غیر اشباع است. چربی های غیر اشباع کنجد با ورود به دستگاه گوارش پیام هایی را به مغز منتقل می کنند که باعث می شود مغز با ترشح هورمون سبب ایجاد احساس سیری در فرد شود. این احساس سیری کاذب موجب جلوگیری از پرخوری، کاهش وزن و چربی سوزی در بدن می شود.

حفظ سلامت قلب با کنجد

از آنجایی که خواص کنجد نقش بسیار مهمی در کاهش کلسترول مضر خون دارد می توان گفت به حفظ سلامت قلب نیز کمک شایانی می کند. البته افت سطح کلسترول خون تنها با مصرف یک یا دو بار فرآورده های حاصل از کنجد اتفاق نمی افتد. بر اساس مطالعات انجام شده، ثابت شده است که مصرف مداوم حداقل 10 گرم پودر کنجد در هفته، می تواند به مدت 5 هفته، تاثیرات مثبتی بر کاهش و تنظیم سطح کلسترول خون را نمایان کند.

روغن کنجد تازه

علاوه بر موارد مذکور از جمله خواص کنجد، دارا بودن درصد بالایی از آهن، مس، فسفر، منیزیم، پتاسیم و منگنز است. از این رو مصرف آن در پیشگیری از مشکلاتی چون کم خونی، فقر آهن، افت انرژی و … نیز بسیار تاثیرگذار است. مس موجود در این دانه گیاهی به حفاظت از استخوانها و سیستم عصبی بدن کمک می کند و بر عملکرد غده تیروئید در انجام سوخت و ساز مناسب تاثیرگذار است.

خواص کنجد برای تامین سلامت ارگان های مختلف بدن به سبب ترکیبات، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است. فرآورده های مختلف کنجد به سبب دارا بودن کلسترول غیر اشباع می توانند سطح کلسترول مضر خون را کاهش دهد و به حفظ سلامت قلب کمک کنند. از طرفی کنجد باعث افزایش جذب مواد مغذی شده و ماده چربی سوز فوق العاده ای محسوب می شود.

در این مطلب در مورد خواص کنجد صحبت کردیم. دیدید که خواص زیادی دارد،پس سعی کنید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. از اینکه تا به اینجا همراه ما بودید سپاسگزاریم. آرزوی ما سلامتی و شادابی شماست!

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *