خواص پسته در درمان بیماری ها فراوان است.

همه فواید پسته

پسته با جثه کوچکی که دارد. فواید زیاد و انواع مختلفی دارد که از روی ظاهر و نوع آن ، آنها را نامگذاری می‌کنند. از ویژگی های پسته مرغوب ، پر مغز و خندان بودن آن است. در این مقاله می خواهیم در مورد فواید پسته صحبت کنیم.

پسته مواد غذایی کاملی دارد و منبع فیبر است ، ارزش غذایی بالا و کالری کمی دارد. آنتی اکسیدان های پسته  از سرطان و بیماری های دیگر جلوگیری می‌کند. پسته در تولید گز و سوهان نیز کاربرد دارد. مقاله مواد تشکیل دهنده سوهان چیست؟ و در مورد مواد تشکیل دهنده گز بدانیم را برای اطلاع ازین مطلب بخوانید.

کنترل دیابت

یکی از مزایای پسته برای سلامتی ، عملکرد آن برای کنترل دیابت است. در افراد مبتلا به دیابت ، قند پیوند نامناسبی با پروتئین دارد که آنتی اکسیدان موجود در پسته به کاهش این فرآیند کمک می‌کند.

سیستم گوارش و کاهش چربی

پسته منبع بسیار مهمی از فیبر است و باعث بهبود سیستم گوارش می‌شود. برای کسانی که رژیم غذایی برای کاهش وزن گرفته‌اند پسته یک گزینه بسیار مناسب است که می‌توان از آن استفاده کرد. پسته کالری کمی دارد و پروتئین آن زیاد است و چربی بسیار پایینی دارد و مصرف آن به صورت منظم برای کلسترول بد خون مفید است و آن را کم می‌کند.

پسته برای کم خونی

پسته مقدار زیادی آهن دارد و برای کم خونی که ناشی از فقر آهن باشد بسیار مناسب است و می‌تواند خون ساز باشد. دارای ویتامین B6 است که برای تولید هموگلوبین لازم است. آهن موجود در پسته باعث رفع سر‌گیجه ، رنگ پریدگی ، بی حوصلگی و کم خونی می‌شود و برای آنها مفید است.

خواص پسته بسیار زیاد است.

خواص پسته برای کودکان

پروتئین پسته آنقدر زیاد است که می‌تواند جایگزین گوشت و حبوبات باشد که برای رشد عضله کودک بسیار موثر می‌باشد. پسته اسید های چرب امگا3 زیادی دارد که باعث رشد مغز کودک می‌شود ، باعث درمان اسهال می‌شود و جزء منابع انرژی برای کودکان به حساب می‌ آید. اسید آمینه های موجود در پسته برای رشد کودکان مهم است. فسفر موجود در آن برای رشد فکری و بهره هوش کودکان مفید است.

خواص پسته برای لاغری

فیبر و پروتئین زیادی که در پسته وجود دارد باعث می‌شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید ، در نتیجه اشتها کم می‌شود و همین امر باعث لاغری می‌شود. پسته عملکرد روده را خوب می‌کند و هرچه عملکرد روده خوب باشد عمل دفع سریع تر انجام می‌شود و کاهش وزن و لاغری زودتر اتفاق می‎‌افتد. مغز ها دارای کالری بالایی هستند ولی پسته کالری کمی دارد در نتیجه برای لاغری مفید است.

خواص پسته برای پوست  

ویتامین E موجود در پسته یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می آید که روی پوست تاثیر زیادی دارد. پسته یک مرطوب کننده عالی برای پوست است و باعث درخشش طبیعی در پوست می‌شود. از پیری پوست و چین و چروک جلوگیری می‎‌کند ، همچنین پسته از سموم بدن که باعث جوش زدن می‌شود هم می‌تواند جلوگیری کند.

خواص پسته برای مو

پسته به خاطر داشتن اسید های چرب ضروری در رشد مو اثر دارد و چون مواد مغذی در پسته وجود دارد باعث می‌شود که تارهای نازک مو ضخیم شوند و باعث تقویت موی سر می‌شود. همانطور که پسته باعث مرطوب شدن پوست می‌شود همین اثر را هم روی مو دارد. به خاطر وجود بیوتین از ریزش مو جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که مو های روی سر عمر بیشتری داشته باشند.

خواص پسته برای سلامتی بدن زیاد است.

خواص پسته برای قلب  

پسته یک آجیل پر خاصیت برای قلب است. مصرف منظم پسته باعث می‌شود کلسترول بد خون پایین بیاید.آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب اشباع نشده برای سلامت قلب و تقویت آن مفید است.

خواص پسته برای چشم

پسته دارای لوتئین و زاکسنتین می‌باشد که این ترکیبات برای سلامت چشم بسیار مفید هستند و به حفظ سلامت چشم کمک می‌کنند. با مصرف پسته می‌توان از بیماری های چشمی مثل آب مروارید و تخریب ماکولا که به خاطر افزایش سن به وجود می‌آید تا حدودی جلوگیری کرد.

خواص پسته برای اعصاب و روان  

یکی دیگر از خواص پسته این است که در تقویت اعصاب و روان مفید است و این ویژگی به خاطر ویتامین B6 موجود در آن است که این ویتامین در تقویت نرون ها و سلول های عصبی نقش موثری دارد و اسید آمینه های ضروری را می‌سازد. و این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.باید به این نکته توجه داشت که کلا آجیل ها نقش بسیار مهمی را در تقویت سیستم عصبی دارند.

خواص پسته برای معده

پسته سرشار از فیبر است و فیبر در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذا موثر است. افرادی که پسته مصرف می‌کنند باکتری های مفید روده آنها بیشتر است. خوردن پسته خام برای افرادی که زخم معده دارند مفید است و درد معده را کم می‌کند.

پسته در طب سنتی

مغز پسته از نظر طب سنتی گرم و خشک است . مغز پسته به خاطر آهن زیادی که دارد خون ساز است. پسته در تقویت مغز و ذهن ، باز کردن مجاری کبد ، آرامش قلب ، آرام کردن اعصاب ، تقویت معده ، تسکین سرفه و درمان اسهال بسیار مفید است. پوست سبز پسته تازه از نظر طب سنتی سرد و خشک است و برای رنگرزی و دفع بوی بد دهان و التیام زخم های دهان و استحکام لثه مفید است. چون منیزیم دارد ، در رفع خستگی موثر است.

اکنون که مقاله را تا انتها خواندید حتما به ارزش زیاد پسته در کنترل و درمان بیماری ها پی برده اید. در میان آجیل ها پسته بسیار مهم است. اکنون سعی کنید تا ازین ماده ارزشمند در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اگر می خواهید در مورد پسته بیشتر بدانید مقاله پسته بعنوان ماده تشکیل دهنده سوهان و گز را بخوانید. با آرزوی سلامتی برای شما.

برچسب ها: بدون برچسب
1

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *