مغز پسته تازه و پرخاصیت

پسته بعنوان ماده تشکیل دهنده سوهان و گز

پسته بعنوان ماده مهمی در تولید گز و سوهان استفاده می شود. اما آیا چقدر در مورد پسته و خواصش می دانید؟ در این مقاله درمورد تاریخچه پسته،مواد موثر و خواص درمانی آن صحبت می کنیم و نکاتی در مورد استفاده آن در گز و سوهان بیان می کنیم.

ایرانیان از قدیم به مصرف شیرینی گزعلاقه مند بوده اند. اما کمتر کسی از خواص گز اطلاع دارد. باید گفت که خواص گز بخاطر مواد تشکیل دهنده آن است. یکی از مهمترین این مواد که معمولا استفاده می شود پسته است. در این مقاله سعی می کنیم در مورد همه چیز از جمله تاریخچه و خواص گز صحبت کنیم.

تاریخچه پسته

اولین نشانه های مستند تاریخی از مصرف پسته به ۶۷۶۰ سال پیش در نواحی خاورمیانه وبه خصوص کشورهای ایران و اردن بر می گردد. پسته در ابتدای قرن اول پس از میلاد از کشور سوریه به اروپا منتقل شد. پسته در ابتدا مخصوص ثروتمندان بود.

یونانیان باستان از آن بعنوان داروی ضد گزش استفاده می کردند. ابن سینا معتقد بود که پسته برای تقویت عمومی بدن مفید است. از پسته برای رنگ کردن پارچه ها نیز استفاده می شده است. پسته از کالاهای صادراتی در جاده ابریشم محسوب می شده است.

صادرات پسته در ایران از سال ۱۹۳۰ شروع شد. امروزه بزرگترین صادرکننده پسته مرغوب جهان کشور ایران است. کشورهای ایران،آمریکا،ترکیه،سوریه و چین بزرگترین تولید کنندگان پسته در دنیا هستند. پسته یکی از نمادهای سلامتی محسوب می شود و مورد احترام تمام جوامع بشری بوده است.

مواد موثر

در هر صد گرم پسته بو داده شده به طور متوسط۵۷۱ کیلوکالری انرژي،۲۷.۵۶ گرم کربوهیدرات،۲۱.۳۵ گرم پروتئین و همچنین مقادیر زیادی از ویتامین ها موجود می باشد.

پسته یک آجیل خوشمزه و مقوی

پسته منبعی غنی از انرژی و کالری محسوب می شود. دانه های پسته منبعی غنی از اسیدهای چرب مونو و اشباع نشده و همچنین آنتی اکسیدان های طبیعی محسوب می شود.

نکات درمانی

پسته به عنوان منبعی غنی از مواد موسوم به فیتوشیمیایی محسوب می شود که این. مواد در بدن نقش آنتی اکسیدانی بالایی از خود نشان می دهد. از مواد فیتو موجود در پسته می توان به کاروتن،ویتامین E و ترکیبات آنتی اکسیدان اشاره داشت. مصرف مداوم دانه های پسته به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و سبب افزایش سطح کلسترول خوب خون می شود.

محققان معتقدند از آنجا که پسته محتوی فسفر است،مصرف آن باعث شکسته شدن پروتئین ها به اسیدهای آمینه شده و سطح گلیسمی خون را افزایش می دهد. به همین علت مصرف پسته به میزان متوسط سبب کاهش بروز دیابت در انسان می شود.

وجود ویتامین B6 در پسته،نقشی اساسی و گسترده در تامین سلامتی سیستم عصبی بدن ایفا می کند . همچنین یک سیستم ایمنی سالم،نیاز به مصرف کافی از ویتامین B6 دارد. مصرف پسته در رژیم غذایی روزانه این نیاز را به طور کامل تامین می کند. مصرف پسته در رژیم غذایی روزانه سبب افزایش میزان هموگلوبین قرمز خون شده و سبب افزایش سلامتی غدد لنفاوی مانند تیموس،طحال و لنف می شود.

فیبر موجود در پسته سبب عملکرد سیستم گوارشی بدن می شود. پسته سرشار از فسفر و منگنز است و سبب افزایش میزان اکسیژن انتقالی توسط جریان خون می شود. پسته محتوی ماده ای است که در اکثر آجیل ها وجود ندارد و این ماده دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی است و از ابتلا به مشکلات بینایی و بروز نابینایی جلوگیری می کند.

نکات تغذیه ای

بهتر است مغزدانه های پسته بشکل تازه خوری به صورت خام و یا بوداده مصرف شوند. از مغزدانه های پسته در تهیه بستنی،شیرینی،کیک و کره پسته استفاده گسترده ای می شود.مغزهای پسته را بخاطر جلوگیری از فساد باید در یخچال نگهداری کرد اما اگر پسته دارای پوسته باشد می توانید آن را در محلی خشک و خنک برای مدتی طولانی نگهداری کنید.

پسته یک آجیل بسیار پرخاصیت

استفاده از پسته در گز وسوهان

پسته در تهیه سوهان استفاده می شود. هرچه کیفیت پسته بالاتر باشد،سوهان نیز کیفیت بالاتری دارد. پس بهتر است در خرید سوهان به این نکته توجه داشته باشید.

یکی دیگر از استفاده های مهم پسته در تولید گز است. گز از جمله شیرینی های ایرانی است که برای تولید آن از مغز پسته استفاده می شود.در تولید گز بخصوص باید دقت کرد که چگونه پسته ای استفاده می شود تا باعث کاهش کیفیت آن نشود. برای این منظور سبزترین و با کیفیت ترین  پسته ها را انتخاب می کنند.

اکثر مشتریان گز متقاضی گز پسته ای هستند. گزهای پسته ای در اشکال و با درصدهای مختلفی از پسته تولید می شوند. درصدهای مختلف از جمله ۲۰،۳۰،۳۵،۴۰ و ۴۲ هستند.

در مرحله افزودن مغز در فرآیند تولید گز ، مغز پسته از هرگونه پوسته، گرد و پاک و تمیز می‌شود گرچه. پاک کردن آن از طریق الک کردن صورت می پذیرد اما درنهایت بازهم توسط کارگران بازبینی می شود. در مرحله پایانی کار پاتیل‌ها، مقدار لازم مغز پسته  براساس درصدی که تعیین شده به آن افزوده می‌گردد.

در این مقاله در مورد تاریخچه پسته و خواص آن و همچنین مواد موثر آن صحبت کردیم و در پایان نکاتی از استفاده آن در گز در سوهان و گز آوردیم. امیدواریم این مطالب مورد استفاده شما قرار گیرد و از خواندن آن لذت برده باشید. اگر دوست داشتید می توانید آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *