گز برای سرما خوردگی مفید است؟

آیا گز برای سرما خوردگی مفید است؟

گز یک خوراکی بسیار خوشمزه، خوش طعم است که از خواص گوناگونی برخوردار است. گز سوغات شهر اصفهان است که از زمان قاجار به کشور های دیگر صادر می شود . گز طرفداران زیادی در ایران و سایر نقاط جهان دارد و بیشتر آن را عصرانه همراه با چایی مصرف می کنند.ما در این مطلب به سوال آیا گز برای سرما خوردگی مفید است؟ پاسخ می دهیم.

تاثیر مواد تشکیل دهنده گز در درمان سرما خوردگی

گز حاوی خواص و مواد معدنی زیادی است و باعث تولید انرژی در بدن می شود . گز از مواد مختلفی مانند انگبین تشکیل می شود. بخاطر مصرف زیاد این ماده به دلیل خواص عالی که دارد و تولید کم آن باعث کمبود این ماده شده است. بجای انگبین در گز از عسل نیز استفاده می شود. برای خریدگز باید توجه داشته باشید که در آن انگبین استفاده شده است یا عسل البته اگر انگبین استفاده شده باشد قیمت گران تری دارد.

 ما در این مطلب  گز عسلی را شرح می دهیم چون عسل تاثیر خوبی بر درمان سرما خوردگی دارد.از دیگر مواد تشکیل دهنده گز می توان عسل ،پسته ،بادام، سفیده تخم مرغ و گلاب را نام برد که در ادامه به تاثیر تک تک این مواد بر سرما خوردگی می پردازیم .

تاثیر عسل 

عسل هزاران سال است که توسط انسان استفاده می شود . توصیفات استفاده دارویی از آن در قرآن و کتاب مقدس و نیز یافت می شود.عسل یک داروی خانگی است که معمولاً به مبتلایان به سرماخوردگی و آنفولانزا ارائه می شود.

برخلاف اینکه همه ما تصور می کنیم عسل در درمان سرماخوردگی معجزه می کند، دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافتند که عسل یک درمان کننده قطعی نیست.

حرف آخر؟ انتظار نداشته باشید که عسل معجزه کند ، اما آن را نیز رد نکنید. این ممکن است تجربه سرماخوردگی تند و زننده را کمی قابل تحمل تر کند.

ظرف عسل

تاثیر پسته

پیشگیری بهترین دارو برای سالم ماندن در ماههای پاییز و زمستان است. باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد و اینکار بهترین کار برای جلوگیری از شیوع بیماری است.

سیستم ایمنی، دفاع طبیعی بدن در برابر مهاجمان خارجی مانند باکتری ها ، سموم ، ویروس ها و موارد دیگر است که می تواند ما را بیمار کند. سیستم ایمنی، یک سیستم پیچیده از سلول ها و اندام ها است که به صورت شبانه روزی برای حفظ سلامتی ما کار می کند.

اگرچه هیچ راهی برای تضمین سیستم ایمنی قوی وجود ندارد ، اما خوردن انواع غذاهای غنی از مواد مغذی یکی از راه های اصلی برای ایجاد دفاع طبیعی بدن شما است.

ویتامین E موجود در مغزهایی مانند پسته ، بادام و گردو برای مقابله با باکتری های مهاجم مورد نیاز سیستم ایمنی بدن است ، بنابراین مغزها برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید هستند.

پسته منبع خوبی از ویتامین B6 است که برای تولید هموگلوبین ضروری است که به نوبه خود اکسیژن سلول ها را تأمین می کند، همچنین میزان اکسیژن عرضه شده را افزایش می دهد.

ویتامین B6 همچنین برای تقویت ایمنی ، تولید گلبول های قرمز و سفید ، حفظ سلامت طحال و غدد لنفاوی بسیار مفید است. در حقیقت ، کمبود ویتامین B6 توانایی بدن در مبارزه با عفونت ها را کاهش می دهد.

تاثیر بادام 

بر اساس تحقیقات جدید ، خوردن بادام می تواند به بدن کمک کند تا از عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند. یک مطالعه جدید نشان داده است که مواد شیمیایی طبیعی در پوست مغز یافت می شود و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر  چنین عفونت هایی می شود.

ظرف بادام زمینی

اثر سفیده تخم مرغ 

تخم مرغ یک غذای کامل است و خواص  گوناگونی دارد. تخم مرغ حاوی روی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و آن را می تواند برای پیشگیری از مبتلا شدن به سرما خوردگی مصرف کنید.

همچنین تخم مرغ حاوی مقدار زیاد پروتئین  است که خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. تصوراتی  وجود دارد که نباید هنگام سرماخوردگی تخم مرغ مصرف کنید. به طور قطعی هم نمی توانیم بگوییم  که مصرف تخم مرغ برای سرما خوردگی مفید است. بهتر است در این باره با پزشک مشورت کنید.

آیا  مصرف گلاب باعث بهبود سرما خوردگی می شود؟

گلاب که از گل سرخ گرفته می شود وبه دلیل استفاده حضرت محمد از عطر این گل به گل محمدی معروف است . برای گلاب خواص فروان و عالی را بر شمرده اند. طعم آن هیچ ترشیدگی ندارد فقط کمی به تلخی میل می کند.

گلاب برای درمان سرما خوردگی استفاده می شود. می توانید گلاب را با رنده سیب قاطی کنید و صبح ها میل کنید. همچنین برای درمان گلو درد و بهبود دستگاه تنفسی موثر است.

همان طور که گفته شد ما در این مطلب به سوال آیا گز برای سرما خوردگی مفید است؟ پاسخ دادیم. توجه داشته باشید که این مطالب بصورت دقیق و قطعی ثابت نشده است و  برای درمان بهترین راه مشورت با پزشک است . امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *