گز مرغوب خواص زیادی دارد

آیا گز باعث چاقی می شود؟

گز مرغوب یکی از اصلی ترین سوغاتی های شهر اصفهان است. تقریبا می توان گفت طعم و مزه بی نظیر این شیرینی خوشمزه زبانزد خاص و عام است. بسیاری از توریست ها و گردشگران ایرانی و خارجی که به اصفهان سفر می کنند، طعم و مزه گز مرغوب اصفهان را امتحان می کنند. اما آیا گز باعث چاقی می شود؟ با ما باشید و بخوانید.

گز سوغاتی اصفهانی

گز را می توان جزو سنتی ترین و قدیمی ترین شیرینی های اصفهان دانست. این شیرینی خوشمزه اصفهانی سرشار از انرژی است و شما با خوردن آن، کالری لازم برای ادامه فعالیت های روزانه تان را به دست می آورید.

از آن جایی که گز جزو شیرینی ها به حساب می آید بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که آیا خوردن گز باعث چاقی میشود؟ برای اینکه این موضوع را بررسی کنیم در ابتدا باید با مواد تشکیل دهنده گز آشنا شویم.

مواد تشکیل دهنده گز

گز مرغوب گزی است که از شهد انگبین تشکیل شده باشد. متاسفانه به دلیل نایاب بودن این ماده غذایی ارزشمند، اکثریت ما تا به حال طعم و مزه واقعی گز مرغوب را امتحان نکرده ایم. اگر می خواهید در مورد گز مرغوب بدانید مقاله ویژگی های یک گز با کیفیت چیست؟ را بخوانید.

یکی از مواد تشکیل دهنده گز مرغوب معمولا انگبین است

در ترکیبات گز از سفیده تخم مرغ، شکر، بعضی از عرقیجات های خاص مانند گلاب، عرق بیدمشک و…، انواع مغزها و… استفاده می کنند. اگر به مواد بالا مواد غذایی دیگری همچون شیرخشت، ترنجبین و… اضافه شود، طبیعتا قیمت گز نیز بالاتر می رود.

 به دلیل اینکه تولیدکنندگان در استفاده از شیره انگبین محدودیت دارند، با استفاده از شکر و گلوکز مایع، شیرینی گز را تامین می کنند. بنابراین گز از مقدار فراوانی شکر تهیه می شود. شکر فراوانی که در تهیه گز استفاده می شود، به شدت کالری گز را بالا می برد.

اگر در ترکیبات گز از شیرخشت و ترنجبین استفاده شده باشد، آن گز بسیار مرغوب است و علاوه بر یک شیرینی، خاصیت درمان کنندگی نیز دارد. شما می توانید گز های بهداشتی و بسته بندی شده با طعم و مزه متفاوتی را تهیه کنید. ضمن اینکه گز سوغاتی اصفهان است، شما می توانید در هر شهر دیگری نیز گز مرغوب و خوشمزه یافت کنید.

گز مرغوب هم چاق می کند؟

بسیاری از افراد به دلیل محدودیت های رژیمی که دارند، برای خوردن گز، مردد هستند. شاید این سوال برای بسیاری از شما پیش بیاید که آیا خوردن گز باعث چاقی می شود؟ همانطور که در بالا ذکر کردیم، هیچ کدام از ما مزه واقعی و اصلی گز را امتحان نکرده ایم.

گز باکیفیت و مرغوب حاوی شیره انگبین است. اما به دلیل محدودیت در استفاده از این ماده غذایی، از شکر برای طعم دهی این شیرینی استفاده می کنند. مقدار بالای شکر استفاده شده در گز باعث چاقی می شود.

همچنین افرادی که به دیابت و قند خون مبتلا هستند نباید این نوع گز ها را مصرف کنند. اگر شما به دلیل ممنوعیت های رژیم غذایی و یا بیماری نمی توانید گز مصرف کنید، پیشنهاد ما به شما مصرف گزهای رژیمی است.

گز مرغوب بسیار مفید است

در ترکیبات گزهای رژیمی به جای شکر و سایر شیرین کننده های دیگر از قندهای طبیعی اما ضعیف شده مانند مانیتول، ایزومالت و سوربیتول استفاده می کنند. اصلی ترین مزیت این قندهای طبیعی و ضعیف شده این است که برای هضم شدن در بدن نیازی به انسولین ندارند.

 بنابراین گزهای رژیمی برای افراد دیابتی و یا افرادی که نگران اضافه وزن خود هستند، بسیار مناسب است. به این نکته مهم توجه داشته باشید که در بعضی از گز های مرغوب علاوه بر استفاده از شیرین کننده های طبیعی، از عسل و یا سایر انگبین ها استفاده می کنند.. طبیعتا این ترکیبات شیرینی و کالری گز را بالا می برد؛ بنابراین در مصرف آنها دقت داشته باشید.

از اینکه این مطلب را خواندید سپاسگزاریم. سعی کردیم تا به خوبی این مسئله که گز و بخصوص گز مرغوب چاق می کند را بررسی کنیم. اما گز خواص زیادی نیز دارد، برای دانستن در این مورد، مقاله خواص گز چیست را بخوانید. پس سعی کنید در مصرف گز اعتدال را به خرج دهید ودر خریدگز توجه داشته باشید تا به چاقی دچار نشوید. سلامت باشید!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *