بادکا همان گلوکز مایع است.

بادکا چیست؟ درمورد آن بیشتر بدانید

امروزه بادکا یا گلوکز نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف از جمله شیرینی پزی دارد. شیرینی های مختلف با استفاده از گلوکز طعم و بافت خود را پیدا می کنند. گلوکز جایگزین مناسبی برای شکر است. همچنین از آن برای تهیه گز استفاده می شود. در ادامه قصد داریم اطلاعات کافی در مورد این ماده غذایی پراستفاده را به شما بدهیم.

بادکا چیست؟

شاید نام بادکا کمی برای شما ناآشنا باشد اما باید بگوییم بادکا همان گلوکز است. گلوکز به عنوان شیرین کننده در بسیاری از خوراکی ها از جمله گز مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به اصالت گلوکز برگردیم، این ماده غذایی از کشور شوروی به ایران وارد شده است.

طعم دهنده واقعی گز

همانطور که میدانید طعم دهنده واقعی گز در واقع شهد انگبین است. از آن جایی که شهد انگبین یک ماده بسیار کمیاب است به جای آن از گلوکز به عنوان شیرین کننده استفاده می کنند. گلوکز مایع ، شربت گلوکز و یا همان بادکا در کارگاه های کوچک و یا کارخانه های صنعتی تولید می شود.

در تولید گز از بادکا استفاده می شود.

اگر از نظر شکل ظاهری بخواهیم گلوکز را توصیف کنیم باید بگوییم ظاهر آن شبیه به عسل است و به همان اندازه غلظت دارد. گلوکز رنگ بسیار روشن و شفافی دارد. از آن به عنوان شیرین کننده استفاده می کنند و جایگزین مناسبی برای شکر است.

اگر دوست دارید در مورد مراحل تولید گز بدانید، مقاله توضیح مراحل تولید گز را  در بلاگ ما مطالعه نمایید.

ویژگی های گلوکز مایع

امروزه می توان گفت گلوکز مایع یا بادکا نقش بسیار بزرگی در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی دارد. بهترین شیرین کننده ای که می توان از آن به جای شکر استفاده کرد، گلوکز مایع است.

علاوه بر شیرین کنندگی بادکا خواص بسیار زیاد دیگری نیز دارد. از جمله این خواص می توان به قابلیت نرم کنندگی آن اشاره کرد. از گلوکز برای تهیه گز استفاده می کنند. علاوه بر طعم شیرینی که به گز می بخشد، باعث به وجود آمدن یک بافت نرم و انعطاف پذیر در گز می شود.

به طور کلی باید گفت گلوکز یک حالت بافت دهندگی دارد و زمانی که با سایر مواد اولیه ترکیب شود، خاصیت بافت پذیری و انعطاف پذیری به آنها می دهد. یکی دیگر از خواص گلوکز مایع این است که از کریستاله شدن مواد اولیه جلوگیری می کند.

این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا می تواند به کل بافت مواد غذایی را تغییر دهد. با استفاده از گلوکز مایع طعم شیرینی در مواد اولیه تعدیل می شود و به حد مناسب می رسد. شیرینی کم و یا زیاد هر دو به یک اندازه زننده هستند. امروزه گلوکز مایع را می توان یکی از اصلی ترین چاشنی ها برای تهیه ژله، بیسکویت، بستنی، گز، مربا و… دانست.

نقش گلوکز مایع در تهیه شربت قنادی

پایه و اساس تمام محصولاتی که در قنادی تهیه و آماده می شوند، شکر است. شکر به عنوان شیرین کننده اصلی در شیرینی ها، کیک ها، زولبیا و بامیه و… استفاده می شود. اما از شکر به تنهایی در تهیه و پخت این شیرینی های خوشمزه استفاده نمی شود.

 تقریبا می توان گفت امروزه بادکا یا همان گلوکز مایع به عنوان مکمل در تهیه انواع شیرینی های مختلف استفاده می شود. به دلیل استفاده فراوان از گلوکز به آن شربت قنادی نیز می گویند. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید علاوه بر اینکه به گلوکز شربت قنادی می گویند، آن را با نام شربت رشته ای نیز می شناسند. دلیل این موضوع این است که این ماده می تواند به شکل رشته های مویی در بیاید.

گلوکز یا شکر

بادکا یا گلوکز به صورت مایع و پودری قابل تهیه است. این ماده غذایی امروزه در صنایع مختلف و به خصوص شیرینی پزی کاربرد بسیار زیادی دارد و می توان آن را مکمل شکر دانست. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که گلوکز چگونه تهیه می شود؟

ساختار گلوکز مایع به این صورت است که از هیدرولیز ذرت در فشار و دمای خیلی زیاد به وجود می آید. این ماده دارای پروتئین است و می توان آن را از سیب زمینی، گندم، برنج، جو و آرد مانیوک تهیه کرد.

گلوکز مایع به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد در شیرینی پزی کاربرد بسیار بالایی دارد. آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که بعضی از شیرینی ها ظاهر خیلی براق و روشنی دارند؟

این موضوع به دلیل استفاده از گلوکز مایع بر روی شیرینی ها و کیک ها است. رنگ اصلی بادکا زرد و سفید است. این ماده کاملا بدون بو است و رنگ بسیار روشنی دارد. با استفاده از این ماده حالت چسبندگی در سطح شیرینی کیک و زولبیا و بامیه به وجود می آید. به همین دلیل است که تزیینات روی کیک ها و شیرینی ها به راحتی به آنها می چسبند.

تقریبا تمام مواد غذایی که به نوعی شیرینی دارند، در ترکیبات آنها از گلوکز استفاده شده است. سوهان، زولبیا و بامیه، خمیر فوندانت، گل های خوراکی، روکش کیک ها و… همگی از جمله شیرینی هایی هستند که در ترکیبات آنها گلوکز به کار رفته شده است.

آیا می توان بادکا را در خانه تهیه کرد؟

شما می توانید گلوکز مایع را از قنادی ها تهیه کنید و برای تهیه شیرینی های خانگی تان از آن استفاده کنید. بعضی از افراد تمایل دارند این ماده پر استفاده را در منزل تهیه کنند. باید به شما بگوییم طرز تهیه گلوکز مایع در منزل بسیار ساده است و شما می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه گلوکز مایع در منزل

برای تهیه گلوکز مایع در منزل به 2 پیمانه شکر، سه چهارم پیمانه آب و 1 قاشق غذاخوری آبلیمو نیاز دارید

  1. در ابتدا شکر را داخل یک قابلمه با اندازه متوسط بریزید و آب را به آن اضافه کنید.
  2. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و بدون هم زدن اجازه دهید تا شکر کاملا حل شود و کاملا به حالت مایع در بیاید.
  3. زمانی که احساس کردید شکر کاملا رو به حل شدن است، آن را کمی هم بزنید و وقتی مطمئن شدید کاملا حل شد، شعله را بسیار کم کنید.
  4. از زمانی که شعله را کم کردید، به مدت 10 دقیقه زمان بگیرید و سپس آبلیمو را به آن اضافه کنید.
  5. چ کمی مواد را هم بزنید و اجازه دهید با همان شعله بجوشد تا به غلظت مورد نظر برسد.

برای اینکه متوجه شوید گلوکز مایع به غلظت مورد نظر رسیده است یا خیر می توانید یک قاشق غذا خوری از آن را درون یک لیوان آب سرد بریزید. اگر توانستید به راحتی گلوکز را از آب جدا کنید یعنی غلظت آن به حد مناسب رسیده است و باید زیر شعله را خاموش کنید.  

در این مطلب در مورد بادکا برای شما صحبت کردیم؛زیرا این سوالی است که برای برخی از افراد پیش می آید. اگر خواستید بادکا را در منزل تهیه کنید، حتما به مراحل مختلف آن دقت کنید تا مشکلی پیش نیاید. از اینکه این مطلب را خواندید سپاسگزاریم.

 

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *