نکاتی در خرید گز

برای خرید گز به چه نکاتی توجه کنیم؟

گز یک شیرینی ایرانی است که در مهمانی ها جشن ها و مراسم های ایرانی  استفاده می شود. گز علاوه بر اینکه در مراسم های ایرانی استفاده می شود در تمام کشور های جهان مورد استفاده است. اما ما باید نکاتی راجب اینکه یک گز خوب چه ویژگی هایی دارد و نکاتی برای خرید گز بدانیم : بعضی از گز ها حاوی انگبین هستند. انگبین یک ماده است که برای سلامت ما مفید نمی باشد و کالری زیادی دارد. هنگام خریدگز توجه داشته بیشتر اوقات گز هایی که حاوی انگبین هستند قیمت بیشتری دارد. برای خرید گز اصفهان می توانید بصورت حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

گز های رژیمی

یکی دیگر از این نوع  گز ها، گز های رژیمی است. این گز ها برای افراد دیابتی و افرادی که دارای وزن زیاد هستند مناسب است. این گز از موادی مثل مانیتول، سوربیتول و ایزو مالت درست می شود. این گز های رژیمی کالری یکسانی با گز معمولی دارند اما چون گز های معمولی از استویا تهیه می شوند شیرینی کمتری دارند. استویا گیاهی است که در مزرعه های نقاط کشور برای شیرین کردن برخی محصولات قنادی استفاده می شود. استویا را در گز برای شیرین شدن استفاده می کند. استویا حاوی ویتامین های B1 , B2 و  روی، کرم، املاح معدنی منیزیم ، سلنیوم، پتاسیم و سدیم است. افرادی که دارای بیماری دیابت و وزن زیادی دارند از گز های رژیمی استفاده نکنند زیرا در این گز ها انگبین استفاده شده است. نکاتی در خرید گز اگر در بازار چه محل خود بودید و چشمتان به گز فله ای افتاد از آن بگذرید گز های فله ای به دلیل بهداشتی نبودن مصرف نمی شوند.همچنین گز های فله ای دارای بسته بندی و تاریخ انقضا نمی باشند. در اکثر گز های فله ای از مواد سالمی در درست کردن آنها استفاده نمی شود و همچنین دارای مواد سمی خطرناک و آفلاتوکسین هستند. گز را به صورت بسته بندی بخرید و به تاریخ انقضا آن دقت کنید. همچنین امروزه به دلیل رفت و آمد خرید گز از اصفهان و تبریز سخت و طاقت فرسا شده است. شما می توانید از سایت های فروشگاهی مطمئن گز را به صورت بسته بندی خریداری کنید. در ادامه یک نمونه از سایت های مخصوص فروش گز و مطمئن را به شما معرفی می کنیم:

  • https://dardashtigaz.ir/

گز را باید در محیط خشک و خنک به دور از حرارت و نور نگهداری کنید. می توانید برای ماندگاری بیشتر گز را در یخچال یا فریزر قرار دهید. همچنین شما میتوانید خودتان گز را تهیه کنید در ادامه به شما دو نمونه از طرز تهیه گز را معرفی می کنیم: برای تهیه گز به وقت زیادی نیاز دارید:

عناصر مورد نیاز:

  • 300 گرم بادام
  • 380 گرم قند کاستور
  • 230 گرم عسل ملایم
  • 120 گرم گلوکز مایع
  • 2 سفیده
  • 4 برگ کاغذ برنج شیرینی پزی (نگاه کنید به یادداشت)

روش اصلی پخت گز

1 فر را با دمای 100 درجه سانتیگراد گرم کنید. بادام را در یک سینی قرار داده و در فر گرم نگه دارید. 2 شکر ، عسل ، گلوکز و 100 میلی لیتر آب را در یک قابلمه ترکیب کرده و روی حرارت متوسط ​​هم بزنید تا شکر حل شود ، سپس آن را با حرارت متوسط ​​تا زیاد بپزید تا مخلوط 120 درجه سانتیگراد روی دماسنج قند (5-10 دقیقه) برسد. با سرعت متوسط پخت و پز مخلوط شکر را تا رسیدن به دمای 135 درجه سانتیگراد (5-10 دقیقه) ادامه دهید. سفیدهای تخم مرغ باید در این مرحله سفت باشند. در غیر این صورت ، سرعت را افزایش دهید. وقتی قله های سفت ایجاد شد ، شربت داغ را در قسمت پایین کاسه بریزید و آنقدر هم بزنید تا صاف و براق شود (3 دقیقه). بادام گرم را هم بزنید ، سپس به قالب کیک مربع 23 سانتی متری که با پلاستیک پوشانده شده و 2 ورق کاغذ برنج روی پایه قرار دهید ، منتقل کنید. با یک چاقوی پالت مرطوب صاف کنید ، روی آن را با کاغذ برنج باقی مانده و تا حد ممکن صاف کنید. کنار بگذارید تا خنک شود ، سپس آن را در یخچال قرار دهید تا سفت شود (3-4 ساعت). روشن کنید ، با یک چاقوی دندانه دار به مربع های کوچک برش داده و سرو کنید. نوگات به مدت یک هفته در یخچال نگهداری می شود. گز شما آماده است نوش جان

طرز تهیه گز

عناصر مورد نیاز برای تهیه گز:

  • 440 گرم (2 فنجان) قند کاستور
  • 350 گرم (1 فنجان) گلوکز مایع
  • 125 گرم عسل
  • 2 سفیده
  • 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل
  • 80 گرم پسته پوست کنده
  • 50 گرم سدرو ریز خرد شده (نگاه کنید به یادداشت)
  • 2 عدد آهک ، فقط پوست ریز رنده شده
  • ورق کاغذ برنج شیرینی پزی (نگاه کنید به یادداشت)

روش پخت گز

1 در یک قابلمه بزرگ با پایه سنگین ، شکر ، گلوکز و عسل را روی حرارت ملایم هم بزنید تا شکر حل شود. حرارت را زیاد کرده و بپزید تا زمانی که مخلوط به 130 درجه سانتیگراد برسد. 2 در همین حال ، با استفاده از همزن برقی ، سفیده تخم مرغ را بزنید تا قله های آن محکم شود ، سپس به آرامی نیمی از شربت را بریزید ، مخلوط کنید تا مخلوط شود ، وانیل اضافه کنید و با سرعت کم به هم زدن ادامه دهید. در همین حال ، شربت باقی مانده را به حرارت برگردانید و پخت را ادامه دهید تا زمانی که مخلوط روی دماسنج قند به 154 درجه سانتیگراد برسد. به آرامی به مخلوط سفیده اضافه کنید و هم بزنید تا غلیظ و براق شود. پسته ، سرو و پوست آهک را هم بزنید. نکاتی در خرید گز 3 در همین حال ، پایه یک قالب کیک 18 سانتی متر مربع را با کاغذ برنج بچینید و آن را مرتب کنید تا جا بیفتد. به سرعت کار کنید ، قاشق را با مخلوط تورون ، سطح صاف را بپوشانید و با کاغذ برنج بپوشانید. اجازه دهید تا خنک شود ، برگردانده و به قطعات مربع برش دهید. Torrone تا 3 هفته در یک ظرف ضد هوای نگهداری می شود.

یادداشت

کاغذ برنج شیرینی پزی از فروشگاه های مواد غذایی سالم و غذاهای خوشمزه انتخاب می شود. کاغذ برنج همان کاغذ ویفر است که شما می توانید آن را از قنادی ها تهیه کنید.    

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *