آیا گز باعث یبوست می شود

تاثیر گز بر یبوست چیست؟

گز یک شیرینی خوشمزه است که مورد پسند افراد زیادی در سراسر جهان است . این شیرینی خوش طعم، سوغات شهر اصفهان است و از خواص زیادی برخوردار است. گز کاربردهای درمانی فراوانی دارد که ما قصد داریم در این مطلب تاثیر گز و مواد تشکیل دهنده آن بر یبوست را بررسی کنیم .با ما همراه باشید.

یبوست چیست؟

یبوست حرکات مداوم روده یا دفع مشکل مدفوع است که برای چندین هفته یا بیشتر ادامه دارد. اگرچه یبوست های گاه به گاه بسیار رایج است، اما برخی از افراد یبوست مزمن را تجربه می کنند که می تواند توانایی آنها در انجام کارهای روزمره را مختل کند.

یبوست مزمن همچنین ممکن است باعث فشار شدید به منظور دفع مدفوع شود. علائم و نشانه های یبوست مزمن عبارتند از:

  • دفع کمتر از سه بار مدفوع در هفته
  • داشتن مدفوع گلوله ای یا سفت
  • فشار آوردن برای داشتن حرکات روده
  • احساس اینکه انسداد در راست روده شما وجود دارد و از حرکات روده جلوگیری می کند
  • احساس اینکه انگار نمی توانید مدفوع را کاملا از راست روده خالی کنید نیاز به کمک برای تخلیه راست روده ، مانند استفاده از دست برای فشار دادن شکم است.

 اگر ماه گذشته دو یا چند مورد از این علائم را تجربه کرده باشید ، یبوست ممکن است مزمن تلقی شود.

آیا گز باعث یبوست می شود؟

اکثر گز ها حاوی ترنجبین و شیرخشت باشند که می تواند برای کبد کلیه و معده  مفید واقع بشوند. آنها باعث بر طرف شدن یبوست و دفع صفرا می شود.

از جمله موادی که در گز وجود دارد پسته و بادام است که باعث پرخاصیت شدن گز می شود. پسته یک مغز بسیار پرانرژی است و کالری زیادی به بدن می دهد.

ماده دیگری که درگزاستفاده می شود انگبین است.گز انگبین حاوی ویتامین ها و خواص فراوانی هست و نسبت به گز های دیگر از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است. گزهایی که در آنها از قند و گلوکز استفاده می شود خواص کمتری از گزهای دارای انگبین دارند.

انگبین توسط یک حشره خاص بطور طبیعی تولید می شود و باعث شیرینی و خوشمزگی زیاد گز می شود. انگبین خواص درمانی به گز اضافه می کند. گز انگبینی برای درمان یبوست و کلیه و کبد هم مفید است. در ادامه مواد تشکیل دهنده گز  و تاثیر آنها بر یبوست را بررسی می کنیم . 

 

 

تاثیر پسته بر یبوست

ترکیبات معدنی و مواد مغذی زیادی در این مغز کوچک وجود دارد که باعث می شود مشکلات جسمی کاهش یابد. پسته سرشار از آهن است و بنابراین اگر درست مصرف شود، کم خونی را بهبود می بخشد.

همچنین پسته مقادیر زیادی ویتامین E دارد که این ویتامین در سلامتی پوست و مو و ناخن بسیار اثر دارد. از آنجا که مغزها ترکیباتی گیاهی و سرشار از فیبر هستند می توانند مشکلات دستگاه گوارش مثل یبوست را درمان کنند.

پسته برای سلامت روده مفید است. همه آجیل ها سرشار از فیبر هستند که با انتقال غذا از طریق روده و جلوگیری از یبوست،  به هضم سالم غذا کمک می کنند. طبق یک مطالعه کوچک در سال 2012 ، خوردن پسته ممکن است سطح باکتریهای مفید روده را افزایش دهد.

پسته بر درمان یبوست تاثیر مثبتی دارد.

طبع انگبین گرم است یا سرد؟ تاثیر آن بر یبوست؟  

انگبین گیاه پر خاصیتی است که در اصفهان رشد می کند.  ارتفاع آن به یک متر می رسد و پوست سختی دارد. طبع ریشه، پوست، برگ این گیاه سرد است ولی شهد آن طبع گرمی دارد. این گیاه فواید زیادی دارد و به درمان بیماری های مختلف کمک می کند .

 مصرف انگبین باعث تقویت قوای جسمانی ،تقویت قلب، تقویت اعصاب و تقویت قوای جنسی می شود . برای درمان بواسیر و یبوست استفاده می شود و کاربرد عالی دارد.

اگر جوشانده پوست درخت انگبین مصرف شود، برای قطع اسهال مفید است . همچنین انگبین باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش معده و روده می شود.

تاثیر قند بر یبوست

قندها نوعی کربوهیدرات هستند و مانند سایر کربوهیدرات ها، حاوی کربن ، هیدروژن و مولکول های اکسیژن هستند. کربوهیدرات ها ، و پروتئین ها و چربی ها ، یک قسمت مهم در یک رژیم غذایی سالم هستند.

به جز فیبرهای غذایی ، وقتی کربوهیدرات ها مصرف می شوند ، هضم می شوند و به گلوکز تجزیه می شوند ، که به عنوان منبع انرژی اکثر بافت های بدن انسان عمل می کند.

قندها ترکیباتی با طعم شیرین و کالری هستند که به طور گسترده در طبیعت از جمله میوه ها ، سبزیجات ، عسل و شیرهای انسانی و لبنی وجود دارد. انسانها با میل یا ترجیح طعم شیرین متولد می شوند. وجود لاکتوز (نوعی قند طبیعی که در شیر وجود دارد) در شیر مادر به شما اطمینان می دهد که این منبع اصلی تغذیه برای نوزادان خوش طعم و قابل قبول است.

از نظر شیمیایی قندها ،کربوهیدرات های مونوساکارید یا دی ساکارید هستند که طعم شیرین را به غذاها می دهند. بیشتر غذاها حاوی مقداری از هر یک هستند.

 اما خوردن قند اضافی ویا قند غیرطبیعی ممکن است موجب حرکات نامنظم روده مانند نفخ ، یبوست ، اسهال ، گاز و غیره شود.

آیا مصرف سفیده تخم مرغ  یبوست می آورد؟

تخم مرغ ها مواد مغذی مفیدی هستند. سفیده تخم مرغ مایع واضح و ضخیم است که زرده روشن تخم مرغ را احاطه کرده است. سفید تخم مرغ از حدود 90٪ آب و پروتئین 10٪ تشکیل شده است.

بسته به اینکه کل تخم مرغ را بخورید یا فقط سفیده را ، ارزش غذایی تخم مرغ می تواند بسیار متفاوت باشد. بنابراین اگر زرده را بردارید و فقط سفیده تخم مرغ را انتخاب کنید، مقدار تغذیه ای تخم مرغ شما به میزان قابل توجهی تغییر می کند.

اگرچه سفید تخم مرغ حاوی پروتئین و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است ، اما حاوی فیبر کافی نیست. این کمبود فیبر می تواند منجر به یبوست شود.

همان طور که گفته شد گز از خواص زیادی برخوردار است. گزانگبین نسبت به دیگر گز ها ارزش غذایی بالاتری دارد. در این مطلب تک تک مواد تشکیل دهنده گز را بررسی کردیم و گفتیم که چه تاثیری بر یبوست می گذارد . امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

خریدگز

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *