درختچه بیدمشک

درباره خواص بیدمشک بیشتر بدانید!

آیا در مورد خواص بیدمشک، این گیاه دارویی شگفت انگیز، چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید می تواند در درمان مشکل کم خونی بسیار موثر عمل کند؟ بیدمشک گیاهی است که به دلیل دارا بودن ترکیباتی چون تانن و ژرانیون سالیسین می تواند مقوی قلب، برطرف کننده درد و خستگی و یک آرامبخش طبیعی باشد. در این متن به بررسی تفصیلی خواص بیدمشک خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات سودمند در این باره تا انتها با ما همراه باشید.

گیاه دارویی بیدمشک

گیاه دارویی بیدمشک بومی مناطق آسیای مرکزی، آسیای غربی و اروپا است. این گیاه غالبا در زمین های باز رشد می کند و قدرت تحمل مناطق کاملا سایه را ندارد. زمین های اطراف جنگل ها، امتداد سواحل دریا، دریاچه و رودخانه ها، جنگل های خلوت و جاده ها بهترین موقعیت را برای رشد آن دارند.

گیاه بیدمشک به شکل درختچه ها یا درختان کوچکی رشد می کند. شکوفه های این گیاه در ماه های آوریل و مه (معادل با دو ماه اول فصل بهار ما) ظاهر می شوند. در برخی از مناطق این شکوفه های جوان را به صورت پخته و یا در ترکیب با مواد دیگری داخل انواع سوپ ها می خورند.

مهم ترین خواص بیدمشک کدامند؟

خواص بیدمشک فراوان است. با مصرف دمنوش یا عرق و یا حتی با مصرف شکوفه های جوان آن در داخل غذاهایی چون انواع سوپ و آش می توان از این خواص بهره مند شد. در حالت کلی مهم ترین خواص بیدمشک شامل مواردی به شرح زیر است:

درمان کم خونی

درمان کم خونی با مصرف منظم دمنوش یا عرق بیدمشک امکان پذیر می شود. زمانی که خون کافی جهت انتقال اکسیژن توسط گلبول های قرمز به بافت های مختلف بدن وجود نداشته باشد گفته می شود فرد دچار مشکل کم خونی است. عرق بیدمشک با تاثیر بسیار مثبتی که بر تولید خون از مغز استخوان دارد می تواند این مشکل را به صورت قابل توجهی حل کند.

محصول مرتبط: “گز 35% پسته بیدمشکی

کاهش قند خون

عرق بیدمشک زمانی در مورد مشکل قند خون بالا منجر به کاهش سطح قند خون می شود که به صورت خالص و بدون افزودن هیچ گونه ماده شیرین کننده مصنوعی مصرف شود.

داشتن خواب راحت و با کیفیت

مصرف عرق و دمنوش بیدمشک در طول روز، باعث می شود که خواب شبانه شما راحت تر و با کیفیت تر باشد. در حقیقت از آنجایی خواب شبانه را می توان انعکاسی از اتفاقات طول روز دانست، در صورتی که روزانه در معرض تنش های عصبی، استرس و انواع دغدغه های فکری باشید، در به خواب رفتن هنگام شب دچار مشکل شده و مشکلات دیگری چون کابوس های شبانه را تجربه خواهید کرد.

همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم بیدمشک یک آرامبخش گیاهی است که می تواند در طول روز به آرامش روانی بیشتر شما کمک کند و به مراتب بر کیفیت خواب شبانه تان نیز تاثیر مثبت بگذارد.

درمان آرتروز و بیماری های روماتیسمی

از آنجایی که بیدمشک به عنوان یکی از مهم ترین منابع طبیعی سالیسیلیک اسید مطرح است می تواند در کمک به درمان بیماری آرتروز و سایر انواع بیماری های روماتیسمی موثر عمل کند. بررسی های انجام شده نشان داده اند که برای رفع التهاب، تورم، خشکی و درد مفاصل استفاده از دمنوش پوست گیاه بیدمشک می تواند بیشترین تاثیر مثبت را داشته باشد.

رفع خستگی

عرق بیدمشک به عنوان یک انرژی زای طبیعی نیز عمل می کند. شربت عرق بیدمشک پس از اتمام یک روز کاری شلوغ و پر تنش می تواند بهترین نوشیدنی برای برطرف کردن خستگی و بازیابی انرژی باشد.

بیدمشک

بهره مندی از خواص بیدمشک در دوران بارداری

به سبب خاصیت آرامبخشی بیدمشک و تاثیر آن بر کاهش تنش های روانی استفاده از عرق و دمنوش این گیاه در میان بانوان باردار نیز بسیار محبوب است. البته نباید فراموش کرد که دوران بارداری، دوران بسیار حساسی محسوب می شود که استفاده از گیاهان دارویی در آن بایستی با احتیاط بیشتری انجام شود.

در این مورد توصیه می کنیم که اگر سابقه سقط جنین داشته یا به گفته پزشک خطر این موضوع در مورد جنین شما بالاست، از مصرف عرق و دمنوش گیاه بیدمشک خودداری کنید.

سایر خواص بیدمشک

علاوه بر موارد مذکور، از دمنوش و عرق بیدمشک می توان به عنوان یک تقویت کننده طبیعی قوای جنسی نیز استفاده کرد. عرق این گیاه را به عنوان یک تب بر طبیعی جهت کاهش دمای بدن کودکان نیز به کار می برند. همچنین بیدمشک در مورد تقویت حافظه، تقویت دستگاه گوارش و قلب، برطرف کردن سرگیجه و سر درد و … نیز به طور معجزه آسایی می تواند تاثیرات مثبتی از خود نشان دهد.

کلام آخر

در نهایت می توان گفت خواص بیدمشک برای سلامتی فراوانند و استفاده از این گیاه می تواند با فواید بسیاری از جمله کاهش سطح قند خون، کاهش تنش های عصبی، کاهش تب، درمان کم خونی و … همراه باشد. البته برخی افراد همچون بانوان باردار و شیرده بایستی در مصرف عرق و دمنوش این گیاه پرخاصیت با احتیاط بیشتری عمل کنند. از اینکه این مطلب را تا به اینجا خواندید سپاسگزاریم!

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *