تعدادی لیمو عمانی

خواص لیمو عمانی + فواید آن برای کرونا

درباره خواص لیمو عمانی چه می دانید؟ خواص لیمو عمانی برای سلامتی بدن به یک، دو و یا چند مورد ختم نمی شود. اضافه نمودن این گیاه به غذاها از جمله انواع خورشت های ایرانی تنها به سبب عطر و طعم فوق العاده ای که به غذا می دهد نیست؛ بلکه اسیدی نمودن خورشت با استفاده از این نوع لیمو، کمک شایانی به افزایش جذب آهن غذا می کند. از لیمو عمانی در تهیه برخی مواد خوراکی دیگر مثل پولکی نیز استفاده می شود. در این متن قصد داریم خواص لیمو عمانی را به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

خواص لیمو عمانی در طب سنتی

لیمو عمانی از آنجایی که نوعی لیمو ترش محسوب می شود از نظر طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است. از ریشه این گیاه برای برطرف کردن مشکلات گوارشی همچون اسهال خونی استفاده می کنند. برگ های گیاه این نوع لیمو نیز جهت تسکین سردرد (سردرد ناحیه پیشانی) و به عنوان درمان موثر سرماخوردگی به کار می رود. لیمو عمانی می تواند باعث تقویت دستگاه گوارش شده و اشتها را افزایش دهد.

همچنین از نظر طب سنتی، لیمو عمانی دافع مواد صفراوی نیز می باشد. نفخ شکم را از بین می برد و به دلیل دارا بودن ویتامین C فراوان در مقایسه با سایر مرکبات در کاهش فشار خون و کلسترول تاثیر مثبت بیشتری نشان می دهد.

خواص لیمو عمانی در پیشگیری از ابتلا به سرطان

لیمو عمانی از خانواده انواع لیموها محسوب شده و به همین سبب غنی از انواع آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها با ورود به بدن از سرطانی شدن سلول ها جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را به صورت قابل توجهی تقویت می کنند.

از لیمو عمانی جهت اصلاح مزاج گیاه گل گاوزبان در تهیه دمنوش این گیاه آرامبخش استفاده می کنند. به جرات می توان گفت دمنوش مخلوط گل گاوزبان و لیمو عمانی بهترین دمنوش برای ممانعت از افزایش غلظت خون و فشار خون بالا محسوب می شود.

خواص لیمو عمانی خشک

لیمو عمانی خشک نیز همچون لیمو عمانی تازه تمام خواص مذکور در بالا را دارا می باشد. تنها نکته ای که در مورد استفاده از لیمو عمانی خشک وجود دارد آن است که این نوع لیمو به هنگام خشک شدن به سبب تخمیر انجام شده مزه تلخی پیدا می کند. در این مورد توصیه می شود که جهت جلوگیری از تلخ شدن غذا به سبب وجود لیمو عمانی خشک در آن، هسته های لیمو را پیش از افزودن به غذا خارج نمایید.

علاوه بر این، در مورد استفاده از لیمو عمانی تازه و خشک در انواع خورشت ها و خوراک ها زیاده روی نکنید و به استفاده از مقدار لازم این نوع لیمو اکتفا نمایید؛ چرا که استفاده بیش از مقدار لازم از انواع لیمو ترش در غذاها باعث می شود مصرف نمک نیز جهت تعدیل ترشی غذا بیشتر شود.

لیمو عمانی

نگهداری اصولی از لیمو عمانی جهت حفظ خواص و عطر و بوی آن

عوامل ایجاد عطر و بوی مطبوع لیمو عمانی گروه های عاملی فراری هستند؛ از این رو بایستی در مورد نگهداری از آن به نکات لازم دقت نمود تا تغییری در خواص فیزیکی و به دنبال آن شیمیایی این لیموی پر خاصیت حاصل نشود. لیمو عمانی را در محل خشک و خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید. همچنین هم در مورد نوع تازه و هم در مورد نوع خشک این نوع لیمو از ظروف در بسته جهت نگهداری استفاده نمایید.

به هنگام مصرف، برای اطمینان از عدم ایجاد تغییر در حالت فیزیکی و خواص این نوع لیمو، علاوه بر بو می توانید به رنگ آن نیز دقت کنید. رنگ پوست لیمو عمانی غالبا به رنگ زرد قهوه ای بوده و داخل آن تیره و متمایل به مشکی است. در بهبود علائم سرماخوردگی همچون سرفه و سایر مشکلات تنفسی تاثیر مثبت مصرف لیمو عمانی می تواند شگفت انگیز باشد.

خواص لیمو عمانی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

در حال حاضر به دلیل شیوع و پاندمی (همه گیری) بیماری کرونا در جهان، دانشمندان علوم پزشکی و تغذیه توصیه می کنند جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن را مورد توجه ویژه قرار دهید.

همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم لیمو عمانی در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است؛ از این رو مصرف این لیمو می تواند بدن را جهت مقابله با انواع باکتری و ویروس ها همچون ویروس کووید-19 تقویت کند.

به دلیل قدرت سرایت بالای این ویروس حتی ممکن است افراد دارای سیستم ایمنی قوی نیز به آن مبتلا شوند اما داشتن سیستم ایمنی قدرتمند در صورت ابتلا به این بیماری نیز می تواند از پیشرفت و شدت علایم آن جلوگیری کند.

کلام آخر

با توجه به تمام آنچه که در بالا گفته شد خواص لیمو عمانی به نوع تازه یا خشک آن محدود نیست و در هر صورت این نوع از انواع مرکبات پر خاصیت می تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرفه و مشکلات تنفسی، کاهش غلظت و فشار خون، رفع مشکلات گوارشی، افزایش جذب آهن مواد غذایی، رفع سردردهای ناحیه پیشانی، دفع مواد صفراوی، رفع نفخ شکم و … کمک شایانی کند. اکنون که با خواندن این مطلب، اطلاعات جدیدی بدست آوردید، لطفا آن را با سایرین نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر از شما.

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *