شیرینی نارگیلی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی چگونه است؟

یکی از شیرینی های مجلسی و پذیرایی که بسیار خوشمزه می باشد شیرینی نارگیلی است و این نوع شیرینی در بعضی از شهرها به نام نان نارگیلی معروف شده است. شیرینی نارگیلی و همچنین شیرینی گردویی از نظر ظاهری مشابه یکدیگر هستند با این تفاوت که رنگ آن ها با یکدیگر فرق می کند. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه شیرینی نارگیلی برای ۴ نفر را به شما آموزش دهیم. و در صورتی که می خواهید مقدار شیرینی کمتر یا بیشتری بپزید تنها کافی است میزان مواد ارائه شده در این مطلب را تقسیم یا ضرب نمایید. 

طرز تهیه شیرینی نارگیلی چگونه است؟ 

اکنون در مورد طرز تهیه شیرینی نارگیلی توضیح می دهیم.

مواد لازم در طرز تهیه شیرینی نارگیلی

قبل از این که آموزش طرز تهیه شیرینی نارگیلی برای شما ارائه شود ابتدا مواد مورد نیاز و میزان هر یک از این مواد را بدانید که این مواد عبارت است از: 

  • ۱۵۰ گرم سفیده تخم مرغ که در واقع می توان گفت حدود پنج تخم مرغ می‌ شود.
  • ۱۵۰ گرم پودر نارگیل که در واقع حدود ۱ لیوان سر خالی پودر نارگیل و همچنین یک لیوان دیگر که به اندازه یک بند انگشت از آن خالی می باشد است.
  • ۳۰۰ گرم شکر که حدود یک پیمانه با ۱/۳ دیگر از پیمانه می باشد.
  • ۹۰ گرم روغن مایع که یک دوم از پیمانه می شود.
  • ۱/۸ قاشق چای خوری وانیل
  • ۱.۵ قاشق غذاخوری آبلیمو

طرز تهیه

در طرز تهیه شیرینی نارگیلی چند مرحله کلی وجود دارد که این مراحل شامل چرخ کردن مواد، بن ماری کردن شیرینی نارگیلی، افزودن وانیل و آبلیمو، تهیه شیرینی نارگیلی و پخت شیرینی نارگیلی می باشد، که هر کدام از این مراحل در زیر به صورت جداگانه توضیح داده خواهد شد. 

ظرف شیرینی نارگیلی

چرخ کردن مواد 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نارگیلی باید پودر نارگیل را به همراه نصف بیشتر از سفیده تخم مرغ، شکر و همچنین نصف روغن به خوبی ترکیب کنید. زمانی که مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شد با استفاده از چرخ گوشت مخلوط به دست آمده را چرخ کنید. 

البته ممکن است بعضی از افراد قبل از مخلوط کردن مواد پودر نارگیل را به همراه شکر در غذاساز ریخته و با استفاده از این وسیله آن ها را ریزتر و نرم تر کنند. و پس از آن نصف روغن را به همراه نصف بیشتر از سفیده تخم مرغ به شکر و پودر نارگیل نرم شده اضافه کنند.

اما در صورتی که دستگاه‌ هایی مانند چرخ گوشت یا غذاساز در دسترس شما نبود می توانید با استفاده از آسیاب برقی پودر نارگیل را ریز کنید و پس از آن مواد دیگر را به پودر نارگیل اضافه کنید. 

بن ماری کردن شیرینی نارگیلی

یکی از مراحل اصلی در طرز تهیه شیرینی نارگیلی بن ماری کردن آن می باشد. برای انجام این کار ابتدا مواد آماده شده را داخل یک ظرف بریزید و پس از آن ظرف را بر روی بخار آب به صورت غیر مستقیم قرار دهید.

سپس مواد را بهم بزنید. دقت داشته باشید که باید مواد به صورت دورانی هم زده شود و حتما این کار از کف ظرف صورت گیرد، تا زمانی که مواد گرم شود به هم زدن ادامه دهید. در واقع می‌ توان گفت تهیه شیرینی نارگیلی نیز مانند حلیم گندم که باید به صورت مداوم هم زده شود می باشد. 

افزودن وانیل و آبلیمو 

پس از این که مواد شیرینی به خوبی گرم شد می توانید ظرف را از روی حرارت بردارید. در این زمان مواد دیگر مانند باقی مانده روغن و سفیده تخم مرغ را به همراه وانیل و همچنین آبلیمو به مواد اضافه می کنید. و مواد را دوباره بر روی حرارت غیر مستقیم بخار آب قرار دهید و مداوما بهم بزنید. دقت داشته باشید که این کار باید سریع انجام شود.

یک نکته بسیار مهم در طرز تهیه شیرینی نارگیلی آن است که مواد به هیچ عنوان نباید بجوشد و در صورتی که این اتفاق بیفتد در نهایت شیرینی شما براق و زیبا نخواهد شد.

زمانی که آب به طور کامل بخار شد و غلظت شیرینی به حدی رسید که شبیه فرنی گردید در واقع مواد بسیار غلیظ شده و حالت کشدار پیدا می کند. در این زمان می‌ توان گفت که مواد شیرینی ما آماده شده است. معمولاً برای این که متوجه شوید مواد آماده شده است یا خیر؟ می‌ توانید از یک قاشق استفاده کنید در صورتی که مواد به صورت کشدار و پیوسته از قاشق ریخت یعنی ماده شیرینی آماده شده است‌. 

انتقال مواد

مواد را از داخل ظرف گرم به یک ظرف دیگر انتقال دهید و اجازه دهید تا دمای آن به دمای محیط برسد. دقت داشته باشید که برای استراحت دادن مواد در طرز تهیه شیرینی نارگیلی نیاز نیست که آن ها را داخل یخچال قرار دهید و زمانی که مواد ولرم شد یا دمای آن به قدری کاهش پیدا کرد که می‌ توان گفت خنک شده است آن ها را در قیف مخصوص شیرینی بریزید.

شیرینی نارگیلی در سینی

در همین زمان باید فر را روشن کنید تا فضای داخل فر برای پخت شیرینی گرم شود و سینی فر را بیرون آورده کف آن را کاغذ روغنی پهن کنید. بهتر است کاغذ روغنی را نیز کمی چرب کنید. 

مرحله آخر

بهتر است از قیفی استفاده کنید که ماسوره ندارد و برای پخت شیرینی مواد را با فاصله مناسب به اندازه های دلخواه بر روی کاغذ روغنی قرار دهید. در صورتی که نوک شیرینی تیز شد می توانید انگشت دستتان که آن را روغنی کرده ‌اید را بر روی شیرینی بکشید و نوک آن را صاف کنید.

پس از آن شیرینی ها را داخل فر قرار دهید. البته در طرز تهیه شیرینی نارگیلی آمده است که ابتدا دمای فر باید بر روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد باشد و اجازه دهید شیرینی ها حدود ۱۰ دقیقه با این دما پخته شود. 

سپس دمای فر را کمتر کرده و بر روی ۱۷۵ درجه قرار دهید و حدود یک ربع دیگر صبر کنید. زمانی که ته شیرینی‌ ها طلایی رنگ شد یعنی پخت به صورت کامل انجام شده است و شما می توانید سینی را از فر خارج کنید. ابتدا کمی صبر کنید تا شیرینی ها خنک شده و سپس آن ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف دلخواه بچینید.

 

در این مطلب طرز تهیه شیرینی نارگیلی به طور کامل برای شما توضیح داده شده است و شما می توانید تنها با شکر، سفیده تخم مرغ و پودر نارگیل یک شیرینی خوشمزه آماده کنید و از آن لذت ببرید. دقت داشته باشید که در هنگام پخت شیرینی درجه فر را به گونه ای تنظیم کنید که شیرینی ها کاملا پخته شود اما قبل از این که شیرینی ها بسوزد آن ها را از فر خارج کنید. از همراهی شما در خواندن این مطلب متشکریم!

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *