گز ترکی طرز تهیه آسانی دارد.

طرز تهیه گز ترکی چگونه است؟

گز ترکی یکی از انواع گز است که طعم و مزه بی نظیری دارد. شما می توانید به راحتی این نوع گز را در منزل خود تهیه کنید. شما می توانید بدون نیاز به مواد خاصی و با ساده ترین مواد غذایی که در اختیار دارید گز تهیه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه این گز خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

درباره گز ترکی

گز ترکی یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه و محبوب است. افراد زیادی هستند که از این نوع گز برای پذیرایی از مهمان های خود استفاده می کنند.

خونگرمی و مهمان نوازی ایرانی ها زبانزد خاص و عام است. ایرانی ها همیشه با بهترین ها از مهمان های خود پذیرایی می کنند.

گز ترکی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین شیرینی هایی است که برای پذیرایی از مهمان ها استفاده می شود. همچنین در جشن ها و مناسبت های خاص گز یکی از شیرینی هایی است که برای پذیرایی انتخاب می شود. اگر می خواهید از خواص آن مطلع شوید مقاله خواص گز چیست؟ را بخوانید.

 شما می توانید به راحتی در منزل گز تهیه کنید. فقط کافی است تا مراحل آماده سازی آن را به خوبی انجام دهید. طرز تهیه این نوع گز خانگی بسیار ساده است و حتی اگر شما در آشپزی مهارت زیادی هم نداشته باشید می توانید آن را در منزل خود تهیه کنید.

گز ترکی را می توان در منزل تهیه کرد.

یکی دیگر از مزایای تهیه گز در منزل این است که شما می توانید در پایان کار، گز را به اندازه و اشکال دلخواهتان برش دهید و با هر نوع مغزی که دوست دارید آن را تزیین کنید. برای آموزش سریع و آسان گز خانگی ترکی ادامه مقاله را دنبال کنید.

طرز تهیه گز ترکی

مواد لازم برای تهیه گز ترکی

  • 3 پیمانه شکر
  • 1 پیمانه گلاب
  • نصف پیمانه آب
  • 3 قاشق غذا خوری پودر ژلاتین
  • نوک قاشق چایخوری وانیل
  • 1 کیلو پودر نارگیل
  • نصف پیمانه پودر شکر
  • 1 قاشق چایخوری پودر هل
  • نصف قاشق چایخوری پودر جوز هندی
  • 3 پیمانه گردو و یا پسته نگینی شده
  • خلال بادام و پسته به میزان دلخواه برای تزیین

نحوه آماده سازی مواد گز

مرحله اول

برای تهیه گز ترکی در ابتدا آب، گلاب و شکر را در یک ظرف مناسب بریزید.سپس آن را روی حرارت بگذارید تا دانه های شکر به خوبی حل شوند.

تقریبا حدود 20 دقیقه اجازه دهید این مواد روی حرارت باقی بماند تا کاملا غلیظ شود و شکر به خوبی حل شود. سپس این مواد را کنار بگذارید و اجازه دهید در دمای محیط سرد شود.

مرحله دوم

بعد از اینکه مواد به خوبی سرد شد، با دور تند همزن به مدت یک ربع آن را می زنیم. در یک ظرف دیگر پودر شکر، پودر نارگیل، هل و جوز هندی را با یکدیگر مخلوط کنید و شیره ای که از قبل تهیه کردید را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه گز ترکی مراحل مختلفی دارد.

مرحله سوم

در این مرحله پسته را به مواد اضافه کنید و سپس به خوبی به هم بزنید. نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که شاید نیاز نباشد تمام مواد شیره را به سایر مواد اضافه کنید. فقط باید در حدی این کار را انجام دهید که خمیر کامل به دست بیاید.

مرحله چهارم

بعد از اینکه این مراحل را انجام دادید، کف سینی مورد نظر را کمی چرب کنید و سپس مقداری پودر نارگیل در کف سینی بریزید. حالا می توانید مواد خمیری را در کف سینی پهن کنید. خلال های بادام را از قبل تفت دهید و آماده کنید. در این مرحله می توانید این خلال ها را روی گز ها بریزید. سپس بر روی آن یک پلاستیک قرار دهید. با وردنه روی آن را کمی ورز دهید.

مرحله آخر

 حالا می توانید گز را داخل فریزر قرار دهید و به مدت 2 ساعت اجازه دهید تا درون فریزر بماند. گز ترکی شما آماده برش دادن است. شما می توانید به اندازه های دلخواه گز خانگی و خوشمزه را برش دهید و با مغز پسته و یا مغز بادام روی آن را تزیین کنید.  

نکاتی در مورد تهیه گز خانگی ترکی

توجه داشته باشید طرز تهیه گز خانگی ترکی بسیار ساده است. فقط باید به نکات ریز و جزئی توجه داشته باشید. دقت کنید. زمانی که مواد شیره گز را تهیه می کنید، باید آن را به خوبی هم بزنید به طوری که دانه های شکر کاملا حل شوند.

اگر این کار را با دقت انجام ندهید ممکن است گز به خوبی سفت نشود و حالت چسبندگی پیدا کند. شما می توانید به میزان دلخواه شیرینی گز را تعیین کنید. دقت داشته باشید زمانی که خلال بادام را روی گزها می ریزید باید با وردنه آن را کاملا ورز دهید تا به خوبی با خمیر گز مخلوط شود و سپس آن را درون فریزر قرار دهید.

مورد دیگری که بهتر است ذکر شود این است که همانطور که دیدید در گز از پسته استفاده می شود. خوب است که در مورد آن بدانید. پس اگر دوست داشتید مقاله پسته بعنوان ماده تشکیل دهنده سوهان و گز را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پسته بخوانید.

اکنون که طرز تهیه گز  ترکی را یاد گرفتید،حتما دوست دارید آن را در منزل نیز درست کنید. خوشحالیم که توانسته ایم آن را به شما آموزش دهیم. دقت کنید که مراحل را به خوبی انجام دهید تا مشکلی پیش نیاید. از اینکه این مطلب را مطالعه کردید سپاسگزاریم.

خرید گز

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *