سوغات اصفهان بسیار متنوع است.

معرفی شیرینی اصفهانی بعنوان سوغات خوب اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای بزرگ و تاریخی کشور ما ایران است. این شهر بزرگ علاوه بر مکان های توریستی و تاریخی بسیار زیادی که دارد سوغاتی ها و شیرینی های معروفی نیز دارد. شیرینی اصفهانی در تمام ایران زبانزد خاص و عام است. این شیرینی ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

انواع شیرینی اصفهان

شیرینی اصفهان یکی از سوغاتی های پرفروش اصفهان است که نظر توریستان و گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. سفر به اصفهان در کنار بازدید از مکان های زیبا و تاریخی و همچنین صرف غذاهای محلی و شیرینی های معروف اصفهان، قطعا برای شما و هر گردشگر دیگری بسیار لذت بخش خواهد بود.

شیرینی اصفهان شهرت بسیار خاصی در بین مردم دارد. شما می توانید با خرید شیرینی های سنتی اصفهان برای دوستان و خانواده خود سوغاتی بسیار خوشمزه و اصیلی را به آنها تقدیم کنید. در ادامه با خوشمزه ترین، معروف ترین و بهترین شیرینی ها و سوغاتی های شهر اصفهان آشنا شوید.

گز

سوغاتی، عامیانه تر و معروف تر از گز اصفهان وجود ندارد. گزهای اصفهان بسیار مخصوص و دارای طعمی منحصر به فرد و عالی هستند که در کل ایران زبانزد خاص و عام می باشد. برای خرید گز اصفهان می توانید بصورت حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

گز یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین شیرینی اصفهان محسوب می شود. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید گز قدمتی 450 ساله دارد و از دوره صفویان این شیرینی بین ایرانی ها معروف و محبوب بوده است.

در تهیه گز از عصاره درخت انگبین استفاده می شود و دلیل نامگذاری این شیرینی نیز استفاده از همین عصاره در آن است و به طور کلی می توان گفت نام گز از درخت گز انگبین برگرفته شده است.

امروزه عصاره این درخت بسیار کمیاب و گران شده است و به همین علت اکثر قنادی ها به مقدار بسیار کمی از این عصاره استفاده می کنند. حتما تا به حال چندین بار خوردن این شیرینی خوشمزه و سنتی را امتحان کرده اید اما اگر به اصفهان سفر کردید خرید این سوغاتی اصیل و سنتی اصفهانی را از شهر اصفهان فراموش نکنید. اگر می خواهید با انواع گز آشنا شوید، حتما مقاله “آشنایی با انواع گز” را مطالعه نمایید.

پولکی

یکی دیگر از معروف ترین شیرینی ها، پولکی است. پولکی جزو سنتی ترین و خوشمزه ترین شیرینی اصفهانی به حساب می آید. شما می توانید به همراه چای این شیرینی خوشمزه را میل کنید.

پولکی از انواع شیرینی اصفهانی است.

پولکی جزو آن دسته شیرینی هایی است که در طعم، شکل و اندازه های مختلف تهیه می شود. برای طعم دهی پولکی از مواد غذایی با ارزشی همچون زعفران، هل، پودر نارگیل، کنجد و… استفاده می کنند.

پولکی جزو سوغاتی های معروف اصفهان محسوب می شود. حتما علاوه بر اینکه پولکی را به عنوان سوغاتی برای دوستان خود انتخاب می کنید، خودتان نیز طعم آن را امتحان کنید و سفر خود را با امتحان کردن سوغاتی و شیرینی اصفهانی تکمیل کنید.

شیرینی برنجی

یکی از ساده ترین، سبک ترین و خوشمزه ترین شیرینی، شیرینی برنجی است. شیرینی برنجی با آرد برنج درست می شود و جزو آن دسته شیرینی هایی به حساب می آید که فوق العاده سبک و دلچسب هستند. شیرینی برنجی در طعم های مختلفی تهیه می شود.

اگر به خوردن شیرینی جات علاقه چندانی ندارید میتوانید شیرینی سبک و خوشمزه ای مثل شیرینی برنجی را امتحان کنید تا از امتحان کردن سوغاتی اصیل و معروف اصفهان بی بهره نمانید. شیرینی برنجی در اندازه های مختلف و با قالب های مختلف تهیه می شود و حتی گاهی طعم آن بسیار متفاوت می باشد مثل شیرینی برنجی کاکائویی.

شیرینی برشتوک

شیرینی برشتوک یکی دیگر از شیرینی های معروف و سنتی این شهر بزرگ است. در ترکیبات این شیرینی علاوه بر آرد سفید از آرد برنج نیز استفاده می شود. معمولا شیرینی برشتوک را به صورت لوزی شکل برش می دهند و برای تزیین آن از خلال پسته و بادام استفاده می شود.

شیرینی برشتوک سوغاتی بسیار مناسب و خوشمزه ای است. در کل اصفهان شیرینی برشتوک طرفداران خودش را دارد و از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. اکثر توریست هایی که از خارج از کشور به اصفهان سفر می کنند برای امتحان کردن طعم و مزه سوغاتی های اصفهان و به خصوص شیرینی برشتوک اشتیاق خاصی دارند و طعم آن را نیز می پسندند.

شیرینی کرکی

اصفهان شیرینی های معروف و خوشمزه بسیار زیادی دارد. یکی از شیرینی های معروف اصفهان، شیرینی کرکی است. این شیرینی علاوه بر اینکه جزو سوغاتی های محبوب و معروف اصفهان به حساب می آید، در بین مردم اصفهان نیز بسیار معروف و محبوب است؛ به طوری که در ایام نوروز باستانی این شیرینی برای پذیرایی از مهمان در خانه های مردم اصفهان یافت می شود.

بهترین فصل تهیه شیرینی کرکی فصل بهار است. این شیرینی که طعم و مزه فوق العاده ای نیز دارد از ترکیب سه آرد نخودچی، آرد برنج و آرد گندم تهیه می شود.

اگر در ایام نوروز به اصفهان سفر کردید و تصمیم گرفتید یکی از سوغاتی های معروف اصفهان را خریداری کنید بهتر است تا شیرینی کرکی را انتخاب کنید چرا که این شیرینی مخصوص ایام نوروز است.

جوز قندی 

اصفهان سوغاتی های خوشمزه و بسیار زیادی دارد.  یکی دیگر از شیرینی اصفهانی معروف، جوز قندی است. این شیرین بسیار مقوی و پرانرژی است.

جوز قندی از انواع شیرینی اصفهانی است.

طرز تهیه جوز قندی کمی دشوار است و در تهیه آن باید حتما از مواد اولیه درجه یک و باکیفیت استفاده شود. در تهیه جوز قندی مواد اولیه بسیار مقوی و با انرژی و کالری بالایی استفاده می شود بنابراین می توان این شیرینی را یک وعده غذایی کامل دانست.

مردم اصفهان جوز قندی را برای جشن ها و مهمانی های خاص خود استفاده می کنند. جوز قندی طعم های مختلف و خوشمزه ای دارد که عبارتند از گلابی، انجیری، هلویی، آلویی، الگی، گنجونی و امرودی. برای تزیین جوز قندی از پودر قند و گردوی خرد شده استفاده می کنند.

جوز قندی را می توان یکی از شیرینی های فوق العاده مخصوص و ویژه اصفهان دانست. حتما مزه جوز قندی را امتحان کنید و آن را به عنوان یک سوغاتی فوق العاده خاص و ویژه به دوستان و آشنایان خود تقدیم کنید. جوز قندی توسط دستان هنرمند زنان اصفهانی و نراقی تهیه می شود و همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم طرز تهیه پیچیده ای دارد.

گفتیم که شیرینی اصفهانی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا شهرت دارد و طعم و مزه آن بی نظیر است. اکنون که با انواع آن آشنا شدید می توانید از آنها بعنوان سوغات استفاده کنید تا هدیه خوبی برای دوستانتان ببرید. بدین ترتیب آنها نیز می توانند ازین هدایای سنتی استفاده کنند.

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *