انگبین

گز انگبین چیست؟

گز انگبین از خوش طعم ترین و پر خاصیت ترین سوغات شهر اصفهان است که  با نام های گز انگبین و گز خانسار نیز معروف است و در آن از انگبین استفاده می شود. تاریخچه گز به بیش از یک قرن می رسد. اولین بار درزمان قاجار توسط آقا محمد خان به کشور های دیگر صادر شد. گز از انگبین ،پسته یا بادام، سفیده تخم مرغ و شکر تولید می شود. همچنین گز با اینکه در آن افزودنی و نگهدارنده اضافه نشده از ماندگاری بالای برخوردار است. در این مقاله در مورد انگبین و خواص آن صحبت می کنیم.

خواص گز انگبین

گز که یک شیرینی خوشمزه و پر طرف دار در میان  ایرانی ها  است . به خاطر  موادی که در آن استفاده می شود مانند پسته ، بادام،انگبین و …  خواص زیادی دارد. ازجمله خواص  گز می توان به افزایش  انرژی در بدن، افزایش بینایی، افزایش  میل جنسی ، کاهش استرس، تقویت اعصاب، آرام بخش و شادابی پوست اشاره کرد.

انگبین چیست؟

انگبین در  لغت به معنای شهد است.در کوه های جنوب غربی  اصفهان در مرکز ایران درختچه های یا بوته رشد می کند.بسیار خارداربا رنگ سبز مایل به خاکستری که ارتفاع ان به یک متر می رسد. در این بوته ها حشره ای بنام پشه گز فعالیت می کند و شیره این گیاه را می مکد و  آن را به ماده انگبین تبدیل می کند . به خاطر استفاده بی رویه از انگبین در سالهای گذشته با کمبود این ماده مواجه شده ایم و بجای این ماده در گز از عسل ویا ترنجبین استفاده می شود.

خواص انگبین

انگبین ماده ای  کمیاب و مقوی حای مواد معدنی زیادی است که خواص بیشماری دارد و برای بدن انسان بسیار مفید است .از  جمله خواص انگبین می توان به جلوگیری از سکته مغزی، باعث باز شدن موی رگ ها و بهبود جریان خون وتسکین التهاب های درونی اشاره کرد.

انگبین به درمان  کم اشتهایی و کم خوابی کمک می کند. در درمان یبوست و زخم معده موثر است. از بیماری های عفونی و ریوی جلو گیری  می کند. شیرین بودن انگبین برای دندان مضر نیست و باعث تقویت دندان ها و لثه می شود. انگبین چون حاوی منیزیمی  است از مبتلا شدن به سرطان جلو گیری می کند. برای بیماری های گوارشی مفید است. باعث رقیق شدن خون می شود. رنگ چهره را روشن می کند باعث تقویت قوای جنسی می شود. یک داروی خوب برای در مان افسردگی است و استرس را کاهش می دهد.

همان طور که  می دانید در این مطلب گفتیم که گز انگبین چیست و چه خواصی دارند. امیدواریم این مطلب در خریدگز به شما کمک کند . لطفا آن را با سایرین نیز به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم. همیشه سالم و شاداب باشید!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *