مصرف گز برای زن باردار مفید است.

آیا گز برای زن باردار مفید است؟

رژیم غذایی زنان در دوران بارداری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد ، زیرا در این زمان بدن آنها آسیب پذیر است. برخی از غذاها می توانند واکنش نامطلوبی ایجاد کنند و تأثیر مستقیمی بر رشد کودک دارد. خوردن غذای مقوی برای رفاه حال مادر و همچنین کودک مهم است. در این مطلب ما به این  سوال که آیا گز برای زن باردار مفید است؟ پاسخ می دهیم. 

معرفی گز

گز که به نام های مازج ، طرفا ، گز علفی وگزگزو  شناخته می شود . گیاهی بسیار مقاوم و سخت است که به صورت خودرو در رشته کوه های زاگرس رشد میکند. ارتفاع آن تا ده متر می رسد. دارای برگ های کوچیک و صاف به رنگ سفید  است.  شاخ و برگ سخت و محکمی دارد به صورت درختچه و  بوته رشد می کند.

این گیاه با گلهای زیبا در بهار و اوایل های فصل تابستان زنبورها و حشرات رو به سمت خود جذب می کند. فصل برداشت این محصول در تیر ماه می باشد. اگر دوست دارید در مورد خواص گز بدانید مقاله خواص گز چیست؟ را بخوانید.

مواد تشکیل دهنده و خواص گز در بارداری

گز یکی از خوراکی های خوشمزه اصفهان است که طرفداران زیادی دارد.گز به خاطر مواد تشکیل دهنده و مغز های که در آن استفاده می شود خیلی پر خاصیت است.

از خواص گز  می توان به  انواع مختلف  ویتامین ها آ،س و ای  و ویتامین های گروه B ، سدیم ، پتاسیم ،ساکروزو، مالتوز ،کلسیم، آهن منیزیم ،اسیدفولیک، فیبر،کربوهیدرات،گلوکز، فروکتوز و غیره اشاره کرد.

” مصرف گز باعث میشود انرژی بدن افزایش یابد و افرادی که از کم خونی رنج می برند با مصرف گز  می توانند کم خونی خود را بر طرف کنند”

مواد تشکیل دهنده گز

گز از آب، سفیده، تخم مرغ، شکر،گلاب، مغز پسته یا بادام و انگبین تشکیل می شود . قبلا نصف گز را انگبین  و نصف دیگر را مواد دیگر تشکیل می دادند. مصرف بی رویه از انگبین، رفته رفته باعث کمبود این ماده شد. امروزه  در گز بجای  انگبین از  عسل ،ترنجبین  و انگبین علفی (گز علفی) استفاده می شود.برای خریدگز توجه داشته باشید که چگونه موادی در آن استفاده شده است.

 مصرف پسته در بارداری

پسته می تواند به حفظ سطح گلوکز خون کمک کرده و مواد مغذی ضروری را برای مادر و کودک فراهم کند. پسته یک غذای کامل است و از طعم و خواص عالی برخوردار است! پسته یکی از مواد تشکیل دهنده گز است؛پس گز برای بارداری مفید است.

پسته از مواد تشکیل دهنده گز است.

 خوردن بادام در بارداری

بادام ی شامل چربی های اساسی ، پروتئین ها و ویتامین های مهمی است که برای رشد سالم کودک در هر سه ماهه مورد نیاز است. اگر مقدار مناسبی به وعده های غذایی روزمره اضافه شود ، مطمئناً یک بارداری سالم را در پی خواهد داشت.یک واقعیت ساده این است که در صورت مصرف متوسط ​​بادام ، مصرف آن در دوران بارداری بی خطر و سالم است.

بادام منبع خوبی از ویتامین B9 (فولات/اسید فولیک) است. این یک بخش جدایی ناپذیر از مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری است زیرا به رشد عصبی جنین و به پیشگیری از بسیاری از نقایص مادرزادی کمک می کند. همچنین ویتامین B9 برای عملکرد مناسب مغز و همچنین حفظ سیستم عصبی مورد نیاز است. منگنز نیز باعث می شود وزن بدن در مادر و کودک تنظیم شود. بادام یکی از مواد تشکیل دهنده گز است؛پس گز برای زن باردار مفید است.

استفاده  گلاب در بارداری

گلاب ماده ای است با رایحه بسیار عالی  که در صنایع مختلف مصرف بسیاری دارد . از  خواص گلاب می توان به تقویت کننده اعصاب، برطرف  کننده بوی بد دهان، نشاط  آور، تقویت لثه و تقویت کننده قلب  اشاره کرد. گز از گلاب نیز تشکیل شده است؛پس گز برای زن باردار مفید است.

خوردن سفیده تخ مرغ در بارداری

تخم مرغ پر از پروتئین و سایر مواد مغذی است و معمولاً غذای عالی برای رژیم غذایی افراد است. با این حال ، آیا برای زن باردار بی خطر است؟ بگذارید مزایایی را که تخم مرغ در دوران بارداری می توانند داشته باشند و همچنین عوارض جانبی آن را شرح دهیم .

تخم مرغ از مواد تشکیل دهنده گز است.

 ممکن است بسیاری از مادران آینده تعجب کنند. در حالی که پاسخ این سوال مثبت است ، اما اقدامات احتیاطی خاصی وجود دارد که باید قبل از مصرف تخم مرغ انجام شود. تخم مرغ ها غنی از مواد معدنی ، ویتامین ها و چربی هستند.

خوردن تخم مرغ در بارداری تمام این مواد مغذی ضروری را برای مادر و کودک تأمین می کند. به جای خوردن تخم مرغ خام یا جوشانده ، توصیه می شود در دوران بارداری تخم مرغ آب پز بخورید؛ زیرا باکتری های مضر موجود در تخم مرغ را از بین می برد.

اقدامات احتیاطی خاصی هنگام خرید تخم مرغ وجود دارد. باید با بررسی تاریخ بسته بندی از سلامت آن اطمینان حاصل نمود و باید برای پرهیز از آلودگی فقط از مکان های تمیز تهیه کرد. سفیده تخم مرغ در گز بکار رفته،پس گز برای زن باردار مفید است.

 مصرف انگبین در بارداری

طبع ریشه و برگ  گز انگبین سرد و خشک است ؛در صورتی که طبع عصاره آن گرم و خشک است. گز انگبین در صنعت  دارو سازی و طب سنتی مصرف بیشمار دارد . گز انگبین حاوی فروکتوز است. فروکتوز نسبت به ساکارز شیرین تر است و سرعت جذب کند تری دارد. خواص انگبین همانند عسل  طبیعی است.

همانطور که گفته شد، گز از مواد مختلفی تشکیل می شود که هرکدام خواص خاص خودشان را دارند. ما در این مطلب خواصی از گز که مربوط به بارداری بود را بررسی کردیم و گفتیم گز برای زن باردار مفید است. بطور کلی در دوران بارداری باید به مواد غذایی که مصرف می کنید توجه داشته باشید و با پزشک خود مشورت کنید. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *