خواص بادام فراوان است و بادام انوع مختلفی دارد.

خواص بادام را بشناسید

خواص بادام برای بدن خیلی زیاد است و به روش های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد ، اگر خام آن را مصرف کنید یک میان وعده سالم به حساب می‌آید. بادام مواد مغذی بسیار زیادی دارد و دارای چربی های سالم و آنتی اکسیدان ، ویتامین ها و مواد معدنی می‌باشد. در این مقاله در مورد خواص بادام صحبت می کنیم.

خواص بادام برای پوست

خوردن بادام باعث می‌شود که جای آکنه و جوش کمرنگ شود ، بخصوص اگر از روغن آن به صورت مرتب استفاده شود. چون بادام دارای مواد مغذی مختلفی می‌باشد به فرآیند التیام پوست کمک می‌کند و باعث جوان سازی پوست می‌شود.

به خاطر آنتی اکسیدان های مفیدی که در بادام وجود دارد رادیکال های آزاد و سموم بدن را از بین می‌برد و این باعث می‌شود که ناپاکی های بدن تمیز شده و پوست از درون نرم و شفاف شود. بادام منبع بسیار خوبی از ویتامین E است. ویتامین E ، غذای پوست است.همچنین بادام چین و چروک و خطوط ریز صورت را از بین می‌برد.

خواص بادام برای لاغری

بادام از یبوست جلوگیری می‌کند و چون یبوست باعث چاقی می‌شود ، پس با مصرف بادام از این امر جلوگیری شده و باعث می‌شود که لاغری سرعت پیدا کند

. خوردن بادام متابولیسم بدن را زیاد می‌کند و باعث می‌شود که چربی‌سوزی در بدن با سرعت بیشتری انجام شود. بادام باعث احساس سیری در فرد می‌شود و مصرف آن از پرخوری جلوگیری می‌کند.

بادام دارای چربی های غیر اشباع است و این در سوزاندن چربی های شکمی نقش دارد ، چون چربی های غیر اشباع اکسیداسیون بالایی دارد روی چربی های احشایی اثر می‌گذارد و آنها را از بین می‌برد.

خواص بادام برای مو

بادام در رشد مو تاثیر بسیاری دارد. افرادی که دچار ریزش مو می‌شوند ،کمبود منیزیم دارند. منیزیم یک ماده معدنی است که باعث رشد دوباره مو می‌شود و این ماده به وفور در بادام وجود دارد.

یکی از خاصیت های بادام برای مو این است که شوره سر را بهبود می‌دهد و همچنین روغن آن برای ماساژ پوست سر مفید است و از مشکلاتی که برای پوست و مو به وجود می‌آید جلوگیری می‌کند. بادام باعث درخشندگی موها می‌شود.

خواص بادام زیاد است و یکی از انواع آن بادام ایرانی است.

خواص بادام برای معده

بادام برای درمان زخم معده بسیار مفید است. یکی از کاربرد های بادام در روغن آن است.روغن بادام شیرین برای درمان زخم معده بسیار خوب است و التهاب معده را کم می‌کند. پروبیوتیک های موجود در بادام قابل هضم نیستند به همین علت در دستگاه گوارش می‌مانند و باعث رشد و فعالیت باکتری های مفید می‌شوند که برای معده و روده مفید است.

خواص بادام برای کودکان

از جمله مغزهایی که بر رشد کودکان تاثیر مثبتی دارد ، مغز بادام است که دارای خواص زیادی است. بادام دارای ریبوفلاوین است که برای رشد مغز کودکان بسیار مفید است و همچنین دستگاه عصبی کودکان را تقویت می‌کند.

بتاکاروتن از آنتی اکسیدان های موجود در بادام است که باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود. خوردن بادام در کودکان باعث افزایش هوش آنها می‌شود. به خاطر وجود فسفر موجود در آن، بادام  برای تقویت استخوان و دندان کودکان خوب است. خوردن بادام باعث می‌شود که کودکان در آینده به دیابت مبتلا نشوند.

خواص بادام برای قلب

یکی از خواص بادام برای سلامتی جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی است. چربی های غیر اشباع ، پروتئین و پتاسیم که در بادام وجود دارد برای حفظ سلامت قلب وجود دارد.

ویتامین E موجود در آن که یک آنتی اکسیدان بسیار خوب است از مبتلا شدن به بیماری های قلبی جلوگیری می‌کند و خطر آن را کم می‌کند و منیزیم موجود در آن مانع از حمله قلبی می‌شود.

سایر خواص بادام برای سلامتی

از مهمترین خواص بادام این است که :

  1. کنترل کلسترول با بادام : بادام سطح ویتامین E در پلاسما و گلبول قرمز خون را بالا می‌برد و باعث کاهش کلسترول می‌شود.
  2. بادام و کاهش خطر ابتلا به سرطان : افرادی که از مغزهایی مثل : بادام ، پسته و گردو استفاده می‌کنند خطر سرطان در آنها کم می‌شود.
  3. بادام منبع ویتامین E : از مهمترین منابع این ویتامین ، بادام است که به محافظت از سلول ها کمک می‌کند.
  4. بادام و کنترل قند خون : بادام به دلیل داشتن منیزیم بسیار بالا قند خون را کنترل می‌کند.
  5. بادام و کاهش وزن : کربوهیدرات بادام کم و فیبر و پروتئین آن زیاد است و همین امر باعث دریافت کالری بیشتر و مدیریت وزن می‌شود.

خواص بادام از نظر طب سنتی

بادام دارای خواص درمانی زیادی است از جمله برای نارسایی کبد ، یبوست ، سنگ مثانه ، زخم روده ها ، ضعف قوا و اگزما مفید است.

نصف وزن دانه بادام را روغن آن تشکیل می‌دهد که چربی غیر اشباع دارد به همین علت برای کسانی که چاق هستند و امراض قلبی و عروقی دارند هیچ گونه ضرری ندارد.

بادام کالری بسیار بالایی دارد. دانه بادام دارای نشاسته ، قند ، فیبر ، پروتئین ، آب ، انواع ویتامین ، انواع مواد معدنی مثل : کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است.

 برای رفع سرفه ، تنگی نفس مفید است و خلط آور هم می‌باشد. بادام بو داده برای معده مقوی است. روغن بادام هم خواص زیادی دارد و همچنین ضد یبوست است و برای درمان سنگ مثانه موثر است. همچنین  بی خوابی را درمان می‌کند و خواب آور است.

 مالیدن روغن بادام بر روی مفاصل و مهره های کمر ، درد آنها را کم می‌کند. روغن بادام برای پوستی که دچار خارش و اگزما می‌شود مفید است.

خواص بادام زیاد است و برای درمان بیماری ها مفید است.

کاربرد بادام در تولید گز

گز از شیرینی های سنتی و قدیمی به شمار می رود که با آجیل های گوناگون از جمله بادام ساخته می شود.  این آجیل ها طعم بسیار خوبی به آن می دهند.گز با مغز بادام از خوشمزه ترین گز ها به شمار می‌رود.

استفاده از گز بادامی می‌تواند به سلامت بدن کمک کند و در سلامت استخوان و تقویت دستگاه ایمنی مفید می‌باشد.

در این مقاله در مورد خواص بادام صحبت کردیم. دیدیم که بادام خواص مختلفی برای اعضای مختلف بدن دارد و اینکه به بهبود بسیاری از بیماری ها کمک می کند. بنابراین مهم است که این مغز خوشمزه و مغذی را در برنامه غذایی خود و کودکانتان بگنجانید. از بادام استفاده کنید تا از سلامتی بیشتری بهره ببرید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *