خواص زعفران زیاد است و در موارد دارویی نیز کاربرد دارد.

در مورد خواص زعفران و انواع آن بیشتر بدانید

زعفران یک گیاه از رده مارچوبه و تیره زنبق است. به خاطر رنگ زیادی که دارد و قیمت بالای آن، به ادویه طلایی شهرت دارد. برای خوش بو و خوش طعم کردن غذا کاربرد دارد. در این مقاله به بررسی خواص زعفران برای انواع بیماری ها، فایده آن برای اعضا بدن و کاربرد آن در حوزه های مختلف می پردازیم.

خواص زعفران برای سرماخوردگی

امروزه در علم پزشکی از زعفران به خاطر خواص درمانی آن استفاده می‌شود .چون سرما خوردگی به خاطر ضعف سیستم ایمنی بدن است و زعفران دارای آنتی اکسیدان فراوانی است، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌‍‌شود. زعفران قدرت دفاعی بدن را بالا می‌برد و برای مقابله با بیماری مفید است.

در دوران سرماخوردگی اگر چای زعفران بخورید به علت اینکه طبع گرمی دارد ، باعث تعریق می‌شود و این عرق کردن باعث می‌شود بیماری از بدن سریع تر خارج شود.

خواص زعفران برای قلب

زعفران عملکرد قلب و اعضای بدن را تقویت می‌کند و مشکلات قلبی را کم می‌کند. بیشتر خاصیت زعفران به خاطر ترکیب آنتی اکسیدان آن است. آنتی اکسیدان های زعفران سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و وقتی این سیستم خوب کار کند قلب هم بهتر کار می‌کند.

یکی دیگر از تاثیر های زعفران برای قلب این است که باعث می‌شود، دارو بهتر به قلب برسد به همین خاطر پزشکان می‌گویند داروی قلبی بهتر است که با آب و زعفران میل شود.

 

خواص زعفران فراوان است و برای قلب بسیار مفید است.

خواص زعفران برای پوست

 آنتی اکسیدان هایی موجود در زعفران برای بدن بسیار مفید است ، یکی از خواص آن جلوگیری از پیری زودرس است و از پوست در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند، به همین خاطر در کرم ها و لوسیون های ضد آفتاب از زعفران استفاده می‌کنند.

از دیگر خواص زعفران برای پوست  می توان به  نرم کنندگی پوست ، درخشندگی ، سفید شدن آن ، پیشگیری و درمان جوش و آکنه اشاره کرد. چون زعفران حاوی ویتامین B  است برای درمان خشکی و ترک لب نیز  مفید  می باشد.

خواص زعفران برای استخوان

 چون زعفران سطح استروژن را بالا می‌برد به همین علت برای رشد و ترمیم استخوان ها مفید است و برای سلامت استخوان های بدن کاربرد دارد. مواد معدنی که در زعفران وجود دارد باعث می‌شود که مواد مغذی از جمله کلسیم بیشتر جذب بدن شود ، در نتیجه از بیماری هایی مثل پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

خواص زعفران برای بینایی

 زعفران حاوی کروسین است و این ماده از پیر چشمی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود جریان خون در چشم ها بهبود یابد. زعفران روی ژن هایی که تنظیم اسید چرب غشای سلولی را به عهده دارند تاثیر می‌گذارد و باعث تقویت بینایی می‌شود. عصاره زعفران سلول های گیرنده نوری را از تخریب محافظت می‌کند و سلول های آسیب دیده را تقویت می‌کند.

خواص زعفران برای اعصاب

به خاطر آنتی اکسیدان مختلفی که زعفران دارد از اکسید شدن سلول ها و همچنین از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند و باعث کاهش التهاب ها می‌شود. حتی بو کردن زعفران باعث کاهش اضطراب می‌شود. زعفران خاصیت نشاط آوری و ضد افسردگی دارد چون که کروسین موجود در آن سطح استرس را پایین می‌آورد.

خواص زعفران برای مغز

از جمله فواید زعفران برای مغز این است که بیماری های ذهنی مثل آلزایمر را بهبود می‌بخشد. ضد تشنج است. در درمان بی‌خوابی یا کم خوابی موثر است. درد های عصبی را تسکین می‌دهد. در بالا رفتن تمرکز نقش دارد. نشاط آور است. ضد افسردگی است. اگر بدن دچار رعشه شود در بهبود آن اثر دارد.

خواص علمی زعفران

ترکیب های شیمیایی موجود در زعفران، آن را به یک ادویه با خواص بالا تبدیل کرده است. زعفران پروتئین هایی که برای رشد بدن و فشار خون مفید است را بالا می‌برد. خواص آنتی اکسیدانی دارد و به رادیکال هایی که به پروتئین ها و دی ان ای سلول ها صدمه می‌زنند را از بین می‌برد.

زعفران رشد پروتئینی که باعث آلزایمر می‌شود را کم می‌کند. این ادویه طلایی سطح کورتیزول را کم و سطح استروژن را زیاد می‌کند که باعث سلامتی استخوان ها می‌شود.

 اکثر خواص درمانی زعفران به خاطر وجود مولکول کروسین است که در زعفران وجود دارد ، هضم این مولکول برای بدن ساده نیست به همین خاطر سیستم گوارشی ، آن را به کروستین تبدیل می‌کند. این مولکول هورمون شادی در مغز را افزایش می‌دهد به همین خاطر است که زعفران برای درمان افسردگی مفید است. این ادویه مفید خاصیت ضد ویروسی دارد و از ورود ویروس ها به سلول های بدن جلوگیری می‌کند.

کاربرد زعفران

مصارف خوراکی

طعم و رنگ و فواید زعفران  بخاطر ترکیبات شیمیایی موجود در آن است.  زعفران به خاطر طعم ، بو و رنگ خوبی که دارد در صنعت غذایی کاربرد دارد و در تهیه کیک و کلوچه و انواع شیرینی ها به کار می‌رود ، همچنین در تهیه سوهان هم کاربرد دارد زیرا عطر و طعم بسیار خوبی به سوهان می‌دهد و باعث رضایت مصرف کنندگان می‌شود. اگر می خواهید در مورد سوهان بیشتر بدانید مقاله سوهان: تاریخچه و ویژگی ها را در بلاگ ما بخوانید.

مصرف دارویی

زعفران در طب سنتی و گیاهی کاربرد دارد و خواص بیشمار آن باعث اثر بخشی این ادویه بر روی بیماری ها شده است. ترکیبات موجود در زعفران به درمان برخی سرطان ها کمک می‌کند.

مصارف شیمیایی و صنعتی

به خاطر ویژگی های زعفران، در صنایع هم از آن استفاده می‌شود. رنگ های طبیعی به خاطر اینکه روی سلامت بدن اثر منفی ندارند ، طرفدار های زیادی در صنعت رنگرزی دارد. حتی در صنایع بهداشتی هم از آن استفاده می‌شود.

انواع زعفران  ایرانی

محصول کشاورزان ایران است. زعفران ایرانی از لحاظ طعم و رنگ و کیفیت در سطح بالایی قرار دارد زعفران ایرانی چند نوع مختلف دارد.

خواص زعفران زیاد است و انواع مختلفی نیز دارد.

زعفران نگین

این زعفران بسیار با کیفیت و ارزشمند است و جزء گران ترین به حساب می‌آید.

زعفران سرگل

بعد از زعفران نگین ، سرگل کیفیت زیادی دارد. سرگل یعنی بالاترین قسمت گل. این زعفران کلاله های سرخی دارد که قبل از خشک شدن از گنج جدا می‌شود.

زعفران گنج

 عطر خوبی دارد و فقط گنج زرد دارد و به سختی رنگ می‌دهد.

زعفران کشمیری

متعلق به کشمیر است که زعفران آن کیفیت بالایی دارد و چون بوی بسیار خوبی دارد شهرت زیادی دارد.

از دیگر انواع زعفران پوشال و خوشه هم می‌توان نام برد.

همان طورکه گفته شد زعفران فواید بسیاری دارد. و به دلیل خواص شیمیایی و مواد معدنی که دارد باعث بهبود بیماری ها و سلامتی بدن میشود. چون خواص زعفران زیاد است، کاربرد های فراوانی  هم در حوزه های مختلف مانند حوزه های صنعتی، شیمیایی،درمانی و … دارد. به همین دلیل است که اهمیت و  قیمت بالایی دارد. امیدواریم ازاین مطلب لذت برده باشید.

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *