ظرف عسل

با خواص عسل بطور کامل آشنا شوید

عسل ماده غذایی شیرین و فوق العاده ای است که قبل از آنکه شکر در دسترس همگان باشد، استفاده می شد. این ماده ی غذایی روند ساخت وتولید، مخصوص به خود را دارد. خواص عسل فراوان است، که در ادامه به آن می پردازیم.

ضمنا باید دانست که در تهیه بعضی گز و سوهان نیز از عسل استفاده می شود. بخصوص در تهیه نوعی سوهان به نام سوهان عسلی از عسل استفاده می شود. این سوهان از عسل سفت، خلال بادام،شکر،زعفران ساییده و روغن آبکرده تشکیل می شود.تهیه این سوهان راحت است و می توان آن را در خانه به سادگی تهیه کرد.

 عسل از جمله مواد غذایی است که خواص زیادی دارد. عسل توسط زنبورها از شهد گل ها به دست می‌آید که دارای مقدار زیادی مونو ساکاریدها ، فروکتوز و گلوکز است ، همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی دارد.

این ماده حاوی مواد معدنی مثل آهن ، کلسیم ، فسفات ، سدیم ، کلر ، پتاسیم و منیزیم می‌باشد. عسل به مقدار کم حالت اسیدی دارد که مانع از رشد باکتری می‌باشد.

خواص درمانی عسل

خواص عسل در سلامت قلب و فشار خون

از عسل برای تنظیم فشار خون استفاده می‌شود و همچنین برای بهبود سلامت قلب مفید است. از طرفی، بی نظمی هایی که به خاطر کلسترول بد خون برای قلب به وجود می‌آید  را کاهش می‌دهد.

عسل به عنوان یک دارو برای مقابله با عفونت ها هم به کار می‌رود. از آن برای درمان زخم های عفونی استفاده می‌شود و برای افزایش ایمنی بدن و افزایش انرژی و درمان آلرژی ها از عسل استفاده می‌شود.

خواص عسل درمغز و اعصاب

چون عسل ویتامین D دارد این ویتامین اعمال بین کلسیم و فسفر را تنظیم می‌کند. این کار باعث می‌شود که اعصاب بدن کار خود را به خوبی انجام دهد .

ظرف عسل با سیب

عسل حاوی صمغی است که از سفت شدن جدار عروق جلوگیری می‌کند و آنها را نرم نگه می‌دارد. و باعث می شود، مواد غذایی خیلی بهتر به مغز و اعصاب برسد. در نتیجه حافظه قوی تر می ‌شود و فرد کمتر دچار فراموشی می‌شود.

عسل برای رفع رفلاکس معده

عسل طبیعی، بهترین گزینه برای افرادی است که مبتلا به رفلاکس معده هستند. بیماری رفلاکس، عضله بین معده و مری را درگیر می‌کند و باعث سوزش و درد می‌شود.

عسل دیواره مری را می‌پوشاند و از التهاب آن جلوگیری می‌کند و علایم بیماری را کمتر می‌کند . خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی عسل از پیشرفت مشکلات معده جلوگیری می‌کند .

خاصیت عسل برای پیشگیری از سرطان

عسل می‌تواند از رشد تومور ها جلوگیری کند. عسل حاوی ترکیبات فنولی است که خاصیت ضد سرطانی دارد. همچنین فعالیت ضد التهابی دارد که برای جلوگیری از سرطان مفید است. این ترکیبات می‌توانند با تومورهای سرطانی مبارزه کنند.چون خاصیت آنتی اکسیدانی عسل بسیار زیاد است برای پیشگیری از سرطان  مفید است.

عسل و آکنه

مهمترین خاصیت عسل استفاده آن در صنعت آرایشی و بهداشتی است. عسل حاوی مواد جذب کننده رطوبت است که باعث مرطوب شدن پوست می‌شود. باکتری هایی که بر اثر آکنه به وجود می‌آید از بین می‌برد. چون عسل یک مرطوب کننده طبیعی است به درمان زخم های آکنه کمک می‌کند .

خواص عسل برای پوست و زیبایی

استفاده از عسل روی پوست به صورت روزانه فواید زیادی دارد. استفاده از ماسک عسل برای از بین رفتن آکنه و نقاط سیاه روی پوست مفید است. در رفع مشکلات پوست خشک هم تاثیر بسیاری دارد.

آنتی اکسیدان موجود در آن از روند پیری پوست جلوگیری می‌کند و برای چین و چروک صورت مفید است. استفاده از عسل بر روی لب ها می‌تواند باعث نرم شدن لب های خشک شود، همچنین عسل برای بهبود رشد مو مفید است.

مخلوط عسل با روغن زیتون از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث استحکام آن می‌شود. عسل خام برای شوره سر بسیار کار ساز است. برای پاکسازی پوست و نرم کردن دست ها از عسل استفاده می‌شود و برای درمان اگزما از خواص عسل نباید غافل شد .

خواص عسل در طب سنتی

عسل در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. مردم  معتقدند که هر چه عسل کهنه تر باشد طبع آن گرم تر است. شیرینی عسل، نه تنها برای دندان و لثه ضرری ندارد بلکه برای سلامت آنها مفید است.

افرادی که دچار افت قند خون و ضعف بدن می‌شوند و همچنین ورزشکارانی که برای انرژی بدنشان نیازمند به مواد غذایی هستند، نباید از خوردن عسل غافل شوند. آن را در برنامه غذایی خود باید در نظر داشته باشند.

عسل، چربی های اطراف قلب را هم آب می‌کند.  باعث می‌شود ضربان قلب و خون رسانی به اعضای بدن بهتر انجام شود. همچنین باعث  افزایش طول عمر و بهتر شدن عملکرد اندام های حیاتی می‌شود.

فرآیند خواب را بهبود و باعث آرامش می‌شود. . معده و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند ، سرشار از آنتی اکسیدان و مواد ضد میکروب است. اگر بدترین زخم ها و سوختگی ها را با عسل پانسمان کنید باعث بهبودی سریع آنها می‌شود.

عسل با موم

طبع عسل

اکثر افراد معتقدند که عسل طبع گرم دارد. به همین خاطر افرادی که گرم مزاج هستند از آن استفاده نمی‎‌کنند و از فواید آن بی نصیب می‌مانند. در حالی که طبع عسل به طبع گیاهانی که زنبور از آنها تغذیه می‌کند و شهد آنها را می‎‌خورد بستگی دارد. بنابراین طبع و خاصیت عسل می‌تواند متفاوت باشد.

انواع عسل

  1. عسل با طبع گرم : عسل آویشن، عسل گون، عسل کوهی، عسل رازیانه، عسل سیاه دانه، عسل شبدر، عسل آفتابگردان، عسل مریم گلی و عسل زیرفون. این عسل ها برای افراد گرم مزاج مناسب نیست .
  2. عسل با طبع خنک : با توجه به طبع سرد گیاه می‎‌توان این نوع عسل را تولید کرد مثل : عسل گشنیز ، عسل عناب ، عسل اکالیپتوس ، عسل بلوط و عسل تمشک این عسل ها برای افراد گرم مزاج مفید هستند .
  3. عسل با طبع ملایم : عسل مرکبات ( بهار نارنج ) این عسل را همه افراد با توجه به مزاج های مختلف می‌توانند استفاده کنند .

در پخت انواع شیرینی ها و کیک ها از عسل استفاده می‌شود . عسل به خاطر اینکه رطوبت پذیر است باعث می‌شود، شیرینی ها و کیک ها همیشه نرم و مرطوب باشند.

مثل سوهان عسلی که در ساخت آن از عسل استفاده شده است. مشخصه اصلی آن عسل است که در طعم و بافت و شکل ظاهری آن با دیگر سوهان ها تفاوتی به وجود می‌آورد. باعث می‌شود شیرینی مرغوب تر و از نظر ارزش غذایی بالاتر باشد.

در این مقاله با خواص عسل آشنا شدیم. از همه مهمتر اینکه عسل انواع مختلف دارد و طبع آن با توجه به هر نوع متفاوت است. عسل خالص درمان طبیعی خیلی از بیماری ها و مشکلات است.

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *