تعدادی نان نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی چگونه است؟

یکی از بهترین انواع شیرینی که طرفداران بسیار زیادی دارد شیرینی نخودچی می باشد. این شیرینی که با استفاده از آرد نخودچی تهیه می گردد مربوط به شهر قزوین می باشد و به دلیل خوشمزگی خاصی که دارد در عید نوروز برای استقبال از میهمان‌ ها استفاده می‌ شود. در این مقاله می خواهیم طرز تهیه شیرینی نخودچی را برای شما توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

همه چیز درباره طرز تهیه شیرینی نخودچی

در این مطلب طرز تهیه شیرینی نخودچی را برای ۴ نفر توضیح داده ایم و در صورتی که شما می‌ خواهید میزان بیشتر یا کمتر از این شیرینی را تهیه کنید کافیست تا مواد را در آن ضرب یا تقسیم کنید و به میزان مورد نیاز برسید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی:

  • پودر قند ۱۰۰ گرم
  • آرد نخودچی ۲۰۰ گرم
  • روغن جامد ۱۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده به میزان دلخواه
  • وانیل یک چهارم قاشق غذاخوری
  • هل سبز نصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی نخودچی:

در واقع برای این که بتوانید طرز تهیه شیرینی نخودچی را به طور کامل انجام دهید آن را در چند مرحله تقسیم بندی کرده ایم که در زیر به صورت جداگانه توضیح داده شده است.

ترکیب کردن پودر قند و روغن جامد

اولین مرحله در طرز تهیه شیرینی نخودچی اینگونه می باشد که ابتدا پودر قند را به خوبی الک کرده و در یک ظرف جداگانه می ریزیم؛ سپس روغن جامد را به پودر قند اضافه کرده و به خوبی ترکیب می کنیم. ترکیب به دست آمده را کاملاً ورز داده تا در نهایت ماده ای شبیه خامه به دست آید. پس از آن آرام آرام، آرد نخودچی را به ترکیب پودر قند و روغن جامد اضافه می کنیم.

استراحت دادن به خمیر شیرینی

مرحله دومی که در طرز تهیه شیرینی نخودچی باید رعایت شود آن است که مواد را به حدی مخلوط می کنیم و ورز می دهیم تا یک بافت منسجم و عالی به دست بیاید. و خمیر از حالت شکنندگی خارج شود. سپس در هنگام ورز دادن هل سبز را هم به مخلوط اضافه کرده و پس از آن وانیل و زعفران را نیز اضافه می کنیم.

پس از آن که خمیر مورد نیاز برای پخت شیرینی نخودچی کاملاً ورز داده شد آن را در یک ظرف قرار داده و روی آن را با سلفون می پوشانیم. و اجازه می‌دهیم خمیر به مدت ۶ تا ۲۴ ساعت با توجه به زمان شما داخل یخچال بماند و در واقع استراحت کند.

کاتر زدن شیرینی نخودچی

در مرحله بعد فر را روشن کرده و اجازه می‌ دهیم که گرم شود. سپس خمیر به دست آمده را بر روی سطح صافی مانند تخته آشپزخانه قرار داده و با کمک وردنه آن را صاف می کنیم.

دقت داشته باشید که در طرز تهیه شیرینی نخودچی برای این که مطمئن شویم ضخامت خمیر با قالب ها برابر است ابتدا آن را بر روی تخته امتحان می کنیم. و در صورتی که خمیر نسبت به قالب ما ضخیم ‌تر باشد با استفاده از وردنه آن را کمی پهن تر می کنیم. پس از آن که خمیر به اندازه مورد نظر رسید تمام آن را با استفاده از قالب کاتر کرده و در این زمان سینی فر را که گرم شده است و از داخل فر بیرون می آوریم.

پخت شیرینی نخودچی

آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی، پخت آن می باشد. برای انجام این مرحله ابتدا کف سینی شیرینی را کاغذ روغنی پهن می کنیم و شیرینی هایی را که قالب زده ایم در آن می چینیم. البته افرادی که تمایل دارند می توانند از موادی مانند پودر بادام یا پسته برای تزیین روی آن استفاده نمایند. سپس سینی را در ناحیه وسطی فر قرار داده و درجه آن را بر روی ۱۷۰ درجه سانتی ‌گراد تنظیم می‌ کنیم.

مدت زمان پخت شیرینی نخودچی چقدر است؟

مدت زمان پخت که در طرز تهیه شیرینی نخودچی بیان شده است حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می باشد. البته بهتر است بدانید که این زمان یک ساعت تقریبی می باشد و باید حتما حواستان به فر باشد و به شیرینی ها سر بزنید تا از سوخته شدن آن ها جلوگیری گردد. و پس از آن که شیرینی ها ها به طور کامل پخته شد آن ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا شیرینی سرد شود.

یک مطلب بسیار مهم در طرز تهیه شیرینی نخودچی آن است که به هیچ عنوان قبل از سرد شدن شیرینی ها آنها را جابجا نکنید؛ زیرا زمانی که شیرینی ها داغ یا گرم می باشند بافت شکننده ای دارند. پس ممکن است در هنگام جابجا کردن به بافت آن ها آسیب رسد. بنابراین صبر کنید تا شیرینی ها کاملاً سرد شده و سپس آن ها را داخل ظرف مورد نظر قرار دهید.

نان نخودچی

چند نکته مهم در طرز تهیه شیرینی نخودچی:

  • اگر می خواهید که شیرینی شما حالت پودری کمتری داشته باشد بهتر است حدود ۲۰ گرم روغن بیشتر به آن اضافه کنید. البته در طرز تهیه شیرینی نخودچی هر چقدر روغن آن کمتر باشد، شیرینی خوشمزه تری خواهید داشت که کیفیت بسیار بالایی دارد.
  • یکی دیگر از نکاتی که برای تهیه شیرینی نخودچی باعث می شود تا شیرینی شما ترد تر شود، استفاده از آرد برنج می باشد. اگر دوست دارید که شیرینی شما ترد تر شود حدود ۲۰ گرم از آرد مخصوص شیرینی که آرد نخودچی است را کم می کنیم و به جای آن آرد برنج اضافه می نماییم.
  • برای طراحی و تزیین شیرینی نخودچی می توانید از موادی مانند پودر بادام یا پسته، زعفران، کنجد یا حتی سیاه دانه استفاده نمایید.

 

چند ترفند اصولی برای پخت شیرینی نخودچی:

اگر می خواهید یک شیرینی با کیفیت و عالی داشته باشید باید ترفندهایی که در طرز تهیه شیرینی نخودچی وجود دارد را بدانید و آن ها را رعایت کنید، تا بتوانید بهترین پخت را داشته باشید. ترفند هایی که می توان در هنگام پخت شیرینی در نظر گرفت عبارت است از:

  • استفاده از کره به جای روغن جامد می تواند طعم فوق العاده ای به شیرینی بدهد.
  • به دلیل این که خمیر به دست آمده نرم است پس ممکن است در هنگام قالب زدن دچار مشکل شوید به همین دلیل باید با توجه به نوع آردی که استفاده می کنید برای تهیه ی خمیر با کیفیت میزان آرد را کم و زیاد نمایید.
  • یکی دیگر از ترفندهایی که برای تهیه این شیرینی باید بدانید آن است که هر چقدر خمیر بیشتر بماند شیرینی خوشمزه تری خواهید داشت.

طرز تهیه شیرینی نخودچی کاملا راحت است و شما می توانید به آسانی یک شیرینی بسیار خوشمزه را در خانه تهیه کنید. دقت داشته باشید که میزان مواد مورد استفاده برای رسیدن به یک شیرینی با کیفیت اهمیت بسیار بالایی دارد و در اندازه های تعیین شده دقت بفرمایید. همچنین در هنگام پخت به زمان پخت شیرینی نیز دقت کنید و مراقب باشید که شیرینی شما نسوزد. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع باشد.

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *